Performatywna gra o migracji
Zespół Strefy WolnoSłowej, razem z włoskim zespołem teatralnym Cantieri Meticci i we współpracy z uczestnikami i uczestniczkami warsztatów twórczych fundacji, przygotował performatywną grę, która zaprasza osoby uczestniczące do eksploracji tematów związanych z migracją i klimatem poprzez ćwiczenia i zadania twórcze.
Dla kogo?
Gra przeznaczona jest dla dorosłych, seniorów, młodzieży, można w nią grać w międzypokoleniowym i międzykulturowym gronie, w sali warsztatowej, teatralnej, w domu kultury, galerii czy w kawiarni albo na ławce w parku.
Po co?
Gra ma na celu zarówno pobudzenie wyobraźni, nieszablonowego myślenia, obudzenie pomysłowości, jak również integrację między uczestnikami i uczestniczkami oraz refleksję na temat migracji w obliczu trwającego kryzysu klimatycznego. Proponowane zadania ułatwiają wzajemne uczenie się przy użyciu artystycznych metod ekspresji w grupach mieszających różne pokolenia i punkty widzenia. Zadania oparte są o narzędzia i metody pracy bazujące na wymianie doświadczeń, improwizacji, wyobraźni, współpracy i uważności, włączają do wspólnego działania osoby o różnych historiach życiowych, w różnym wieku i mówiące różnymi językami. Są jednocześnie okazją do rozwoju talentów i umiejętności, odkrywania dotychczas nieznanych form wyrazu siebie i swoich poglądów na świat. Ważne w naszej pracy jest skupienie na temacie rozwoju wyobraźni, jako czynnika, który pomóc może w codziennych wyzwaniach dotyczących ważnych społecznie kwestii migracji i zmian klimatu.
O czym?
Crossworld Game - warsztaty wyobraźni koncentrują się na rozumieniu dzisiejszej migracji w jej złożoności, biorąc pod uwagę kryzys klimatyczny, wyzwania i zmagania codziennego życia w nowym kraju, kwestie prawne, budowanie nowych relacji i miejsca do życia. Na warsztatach staramy się rozkładać na czynniki pierwsze nasze schematy myślenia o migracji i przemieszczaniu się, zastanawiamy się wspólnie, skąd wzięły się przekonania o potrzebie istnienia narodu, granic, dokumentów potwierdzających prawo do poruszania się i przebywania w danym miejscu. Sięgamy zarówno do swoich doświadczeń, jak i do tekstów o procesach migracyjnych ludzi, zwierząt i roślin, do filozofii i kwestii dotyczących sprawiedliwości klimatycznej, czy sprawiedliwej mobilności.

Jak nas zaprosić?
Jeśli jesteś zainteresowany/a, abyśmy przeprowadzili warsztaty/grę z grupą czy społecznością, z którą pracujesz - skontaktuj się z nami. Możemy przyjechać do Was i przeprowadzić warsztat w Waszej przestrzeni, możemy też zaprosić Was do naszego miejsca przy Kaliskiej 8/10 bądź wspólnie zastanowić się nad najdogodniejszym punktem spotkania. Termin ustalimy wspólnie. Warsztat finansowany jest z programu Erasmus + (Edukacja Dorosłych), w związku z czym zaproszenie nas nie wiąże się dla Was z dodatkowymi kosztami.
Napisz do nas: kontakt@strefawolnoslowa.pl
Prowadzenie
Alicja Borkowska – współzałożycielka Strefy WolnoSłowej, reżyserka i animatorka kultury, kuratorka projektów w Polsce i za granicą (m.in. Włochy, Francja, Iran, Boliwia, Palestyna). Specjalizuje się w twórczej pracy z grupami wielokulturowymi.
Łukasz Wójcicki – performer, choreograf, dramaturg, animator kontrkultury. Pracuje z grupami mniejszościowymi i niedoreprezentowanymi w sztuce głównego nurtu (Głusi, młodzież, seniorki). Współpracował m.in. z Komuną Warszawa, Chórem Kobiet, Instytutem Grotowskiego.
Natalia Lis – artystka interdyscyplinarna łącząca choreografię, taniec, performans i wideo. Jej filmy pokazywano w Portugalii, Brazylii i Polsce. Doświadczenie zdobywała w pracy w środowiskach międzynarodowych.
Pavel Tavares – promocja i dokumentacja. Brazylijski artysta wideo, twórca koncepcji „dokumentu science fiction”. Jego filmy i instalacje prezentowano na międzynarodowych festiwalach. Studiował projektowanie obrazu i dźwięku na Uniwersytecie w Buenos Aires.
Kolofon
Warsztaty są organizowane w ramach projektu "Kryzys klimatyczny to kryzys wyobraźni" dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego oraz projektu "Crossworlds Game" dofinansowanego przez Unię Europejską.