• pl
  • en
  • Aktualności
    5 i 6 grudnia, godz. 19:30

    Trzecia odsłona spektaklu – międzykulturowego wydarzenia performatywnego inspirowanego „Narodem roślin” Stefano Mancuso.

    Polub i zaobserwuj Strefę WolnoSłową na Facebooku i Instagramie!

    CZWARTEK I PIĄTEK, 5 i 6 grudnia o godzinie 19:30

    Mała Scena Teatru Powszechnego im. Zygmunta Huebnera w Warszawie
    Adres: ul. Zamoyskiego 20, Warszawa, najbliższy przystanek tramwajowy / autobusowy Aleja Zieleniecka oraz SKM / Metro M2 Stadion Narodowy.
    Czas trwania — ok. 55 min
    Bilety dostępne na stronie Teatru Powszechnego – LINK [CENA: 30 PLN]

    Azyl PL / Szkoła o Migracji

    Azyl PL / Szkoła o Migracji to projekt Strefy skierowany do młodych aktywistek i aktywistów z małych ośrodków miejskich, którzy chcą pracować z osobami migranckimi i uchodźczymi.

    Działania lokalne

    → Cykl spotkań dla kobiet „Czas na Nas”we Wrocławiu

    Alena Dubovceva zaprosiła na warsztaty dla kobiet i dziewcząt, które były poświęcone odkrywaniu swoich talentów i technik samopomocy.
    Zajęcia były wsparciem dla kobiet, które rozpoczynają życie w nowym miejscu z ogromną chęcią dzielenia się swoimi talentami, pomagania i wzbogacania otaczającej nas rzeczywistości.

    Harmonogram i tematy spotkań:

    ♦ 22 maja (niedziela) 18.00-21.00 – herbata chińska z Aleną Dubaucawą, wplatanie pomysłów i życzeń w amulet za pomocą makramy od Natalii Lukiny.
    ♦ 12 czerwca (niedziela) 18.00-21.00 – Open Floor od Kati Frolovy
    ♦ 19 czerwca (niedziela) 18.00 – 21.00 – Neurografika waszych talentów z Ksenią Aleksandrowicz.
    ♦ 3 lipca (niedziela) 18.00-21.00 – Samopomoc poprzez masaż i oddychanie z Darią Lucyną.
    ♦ 8-10 lipca (piątek-niedziela) spotkanie wyjazdowe:. spacery po lesie, wspólny krąg, pieczenie chleba, odkrywanie talentów. Warsztaty projektowania pomysłów.

    Wolsztyńska Gra Miejska
    Projekt aktywnego poznawania miasta i okolicy dla młodzieży!

    W poniedziałek 30 maja młodzież z oddziałów przygotowawczych do liceum pochodząca z Ukrainy wzięła udział w aktywnym zwiedzaniu miasta Wolsztyn.

    Pomysł: Magda Miśkowicz

    → Festiwal Filmów o Migracji

    To ruchome wydarzenie, które wystartowało pod koniec czerwca i potrwa do końca września.

    Filmy dokumentalne i animacje dotyczące tematyki migracyjnej i innych kultur odwiedzą kilkanaście mniejszych i większych miejscowości w całej Polsce. Towarzyszyć im będą inspirujące warsztaty i rozmowy dla dorosłych i dzieci.

    Widzisz, że w  Twoim domu kultury / kinie / sąsiedzkim podwórku jest miejsce na Filmy o Migracji? Napisz: marta.kvlska@gmail.com

    Pomysł: Marta Kowalska

    → Realizowany partycypacyjnie dokument o młodzieży romskiej w Suwałkach

    Pamela Leończyk, artystka, reżyserka i pomysłodawczyni projektu wyruszyła na północny wschód. W Suwałkach mieści się Szkoła Polsko – Romska. Razem z uczniami, pochodzenia romskiego, Pamela tworzy film dokumentalny. Pomiędzy planem zdjęciowym prowadzi warsztaty filmowe.

    → Wystawa fotografii i historii o migrantach i migrantkach z Ostrowii Mazowieckiej

    Pomysł: Michał Żyłowski

    →  Pieśni ludów

    Spotkania śpiewacze dla kobiet z różnych krajów i kultur.

    Pomysł: Joanna Kwiecień

    → Warsztaty taneczne prowadzone przez uchodźczynie i migrantki w ramach festiwalu piosenki harcerskiej w Rudzie Śląskiej

    → Nową wersję wiersza “Kto Ty jesteś”

    Pomysł: Alina Bąk-Januszczyk

     

     

     

    Scenariusz zajęć

    Zachęcamy do zapoznania się ze scenariuszem „Poszukiwacze skarbów / Kto Ty jesteś?”, który może stać się inspiracją dla osób prowadzących z warsztaty zarówno z dziećmi, jak i z dorosłymi.

    PDF DO POBRANIA

    Autorka scenariusza
    Alina Januszczyk – Prezeska Fundacji Beetle, na co dzień pracuje jako specjalista ds. edukacji w Domu Słów. Zajmuje się szeroko rozumianą literaturą, organizuje m.in. „Podwórko wyobraźni” w przestrzeni publicznej, podczas którego prezentowane są dawne książki dla dzieci. Organizatorka dziewięciu edycji Festiwalu literackiego „Miasto Poezji” (m.in. opracowuje program Małego Miasta Poezji, którego odbiorcami są dzieci). Koordynatorka i organizatorka Akademii Opowieści, Pracowni Książki Nieobojętnej z Iwoną Chmielewską czy programu Drzewo Opowieści uczącego dzieci sztuki opowiadania. Na co dzień zajmuje się prowadzeniem i organizacją warsztatów edukacyjnych dla dzieci w oparciu o książki społecznie zaangażowane. Autorka projektu Otwarta Szkoła – przemian estetyczno funkcjonalnych w publicznych szkołach. Twórczyni Festiwalu ALFABET o literaturze i rozwoju dla dzieci. W roku 2017 nominowana do nagrody IBBY za upowszechnianie czytelnictwa.

    Podcast i narzędziownik

    Jesteś nauczycielem/nauczycielką?
    Animatorką / animatorem kultury?
    Bibliotekarką / bibliotekarzem?
    A może po prostu chcesz zacząć działać na rzecz swojej społeczności, sprawić, żeby była bardziej włączająca i otwarta na różnorodność? Przygotowałyśmy dla Ciebie podcast, w którym dzielimy się dobrymi praktykami i dajemy kilka wskazówek do działania. Zachęcamy do wysłuchania go razem z Twoją klasą, grupą przyjaciół, aktywistek i aktywistów, z którymi działasz oraz do późniejszej dyskusji nad poniższymi tematami. Proponujemy każdemu tematowi poświęcić oddzielne spotkanie.

    ⇒ ODSŁUCHAJ

    ⇒ PRZECZYTAJ

    TWÓRCY I TWÓRCZYNIE
    Alena Dubovceva, Magda Miśkowicz, Marta Kowalska, Michał Żyłowski, Alina Bąk-Januszczyk, Marianna Strzeja, Alla Moroz, Joanna Kwiecień, Joanna Mueller, Olia Kalakoltsava, Alicja Borkowska, Łukasz Wójcicki,
    Nagranie, montaż i muzyka: Mikołaj Poncyliusz

    SZKOŁA O MIGARCJI

    Projekt skierowany jest do:
    > osób z małych ośrodków miejskich, które chcą inicjować i rozwijać w swoim miejscu zamieszkania działania społeczne, kulturalne i edukacyjne o migracji,
    > wszystkich chcących budować przestrzenie do spotkania dla osób o różnym pochodzeniu kulturowym, współtworzyć projekty, rozmowy, wydarzenia z osobami migranckimi i uchodźczymi, działać na rzecz zrozumienia różnorodności, rzetelnej informacji i budowania wielokulturowej wspólnoty w swojej społeczności.

    Do Szkoły o Migracji przyjęliśmy osoby, które chciały w swoim otoczeniu zainicjować działania dla i z migrantami i migrantkami, poznać ich historie oraz zdobyć rzetelną wiedzę z zakresu potrzeb i problemów, z jakimi mierzą się osoby przybywające do Polski i Europy.
    Celem Szkoły jest wyposażenie uczestniczek i uczestników w niezbędne narzędzia i wiedzę, by móc działać lokalnie w zakresie tworzenia wydarzeń w temacie migracji.

    SZKOŁA O MIGRACJI 

    Projekt skierowany jest do:
    > osób z małych ośrodków miejskich, które chcą inicjować i rozwijać w swoim miejscu zamieszkania działania społeczne, kulturalne i edukacyjne o migracji,
    > wszystkich chcących budować przestrzenie do spotkania dla osób o różnym pochodzeniu kulturowym, współtworzyć projekty, rozmowy, wydarzenia z osobami migranckimi i uchodźczymi, działać na rzecz zrozumienia różnorodności, rzetelnej informacji i budowania wielokulturowej wspólnoty w swojej społeczności.

    Do Szkoły o Migracji przyjęliśmy osoby, które chciały w swoim otoczeniu zainicjować działania dla i z migrantami i migrantkami, poznać ich historie oraz zdobyć rzetelną wiedzę z zakresu potrzeb i problemów, z jakimi mierzą się osoby przybywające do Polski i Europy.
    Celem Szkoły jest wyposażenie uczestniczek i uczestników w niezbędne narzędzia i wiedzę, by móc działać lokalnie w zakresie tworzenia wydarzeń w temacie migracji.

    Szkoła o Migracji trwa od stycznia do czerwca 2022 roku. Raz w miesiącu spotykamy się na żywo podczas zjadów stacjonarnych w Warszawie oraz widzimy się regularnie na warsztatch online.

    Podczas zajęć i warsztatów spotykamy się z ekspertami i ekspertkami, dowiadujemy się o sytuacji osób z doświadczeniem migracji, poznajemy możliwości działań partycypacyjnych opartych na metodach storytellingu, komunikacji międzykulturowej, edukacji antydyskryminacyjnej czy nowych mediów. Wspólnie szukamy tematów, historii, sposobów i pomysłów.


    Program Szkoły opiera się na czterech głównych blokach tematycznych:

    ✖ MIGRACJE
    W tym bloku omawiamy kwestię migracji i uchodźstwa w Polsce i Europie. Skupiamy się na aktualnych zmianach i ich wpływie na osoby, które migrują. Przyglądamy się liczbom, mapom, procedurom, organizacjom, problemom i największym wyzwaniom. Rozmawiamy o powodach i celach migracji, integracji kulturowej i jej społeczno-politycznych uwarunkowaniach. Poznajemy prawne i organizacyjne aspekty, podstawowe definicje, programy i metody działania.

    ✖ PRACA ZE SPOŁECZNOŚCIĄ
    Poznajemy przykłady dobrych praktyk w działaniach ze społecznościami migranckim w Polsce i na świecie, metody pracy, narzędzia. Omawiamy prowadzenie wywiadów, zbieranie potrzeb wśród grup migranckich, różnice kulturowe w działaniu, wyzwania, które pojawiają się w pracy z lokalnymi mieszkańcami i mieszkankami.

    ✖ METODA PROJEKTU W DZIAŁANIACH LOKALNYCH
    Poznajemy narzędzia metody pracy projektowej – od pomysłu do realizacji działania. Jak zbadać potrzeby i wyznaczyć cele, a potem jasno je przedstawić i znaleźć źródło finansowania? Jak opisać rezultaty i wyciągać wnioski? Poznajemy praktyczne narzędzia, strategie, rozmawiamy o zarządzaniu projektami.

    ✖ SIECIOWANIE
    Budowanie sieci kontaktów z organizacjami, instytucjami oraz nawiązywanie kontaktów ze społecznościami, osobami migranckimi, z którymi realizujemy działania. Koncentrujemy się na konkretnych pomysłach na projekty oraz miejscach inicjatyw uczestników_czek.


    Ramowy Harmonogram Szkoły o Migracji:

    24 stycznia – ogłoszenie wyników naboru
    31 stycznia (poniedziałek) – online- Otwarcie Szkoły – pierwsze spotkanie w sieci
    5-6 lutego (sobota-niedziela) – I zjazd stacjonarny w Warszawie
    15 lutego (wtorek) – warsztaty online
    5-6 marca (sobota-niedziela) – II zjazd stacjonarny w Warszawie
    15 marca (wtorek) – warsztaty online
    2-3 kwietnia (sobota-niedziela) – II zjazd stacjonarny w Warszawie
    od 12 kwietnia do 14 czerwca – warsztaty oraz konsultacje online w każdy wtorek (od 18:00)
    25-26 czerwca (sobota-niedziela) – IV zjazd stacjonarny w Warszawie

    Zadanie jest realizowane w ramach konkursu regrantingowego projektu “I am European: Historie i fakty o migracjach na XXI wiek” finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Centrum Edukacji Obywatelskiej pełni funkcję organizacji partnerskiej konsorcjum realizującego projekt oraz organizatora konkursu w Polsce. Materiał / publikacja / tekst* wyraża wyłącznie poglądy autorów i autorek i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Unii Europejskiej ani Centrum Edukacji Obywatelskiej 

    tak
    nie
    nie
    nie
    nie
    nie
    nie
    nie
    nie
    nie
    Content | Menu | Access panel