Trzecia odsłona spektaklu – międzykulturowego wydarzenia performatywnego inspirowanego „Narodem roślin” Stefano Mancuso.
Polub i zaobserwuj Strefę WolnoSłową na Facebooku i Instagramie!
CZWARTEK I PIĄTEK, 5 i 6 grudnia o godzinie 19:30
Mała Scena Teatru Powszechnego im. Zygmunta Huebnera w Warszawie
Adres: ul. Zamoyskiego 20, Warszawa, najbliższy przystanek tramwajowy / autobusowy Aleja Zieleniecka oraz SKM / Metro M2 Stadion Narodowy.
Czas trwania — ok. 55 min
Bilety dostępne na stronie Teatru Powszechnego – LINK [CENA: 30 PLN]
Szkoła o migracji to program edukacyjno-artystyczny, który realizujemy z Jasną 10: Warszawską Świetlicą Krytyki Politycznej w ramach Społecznej Instytucji Kultury.
Szkoła o migracji to przestrzeń wymiany wiedzy, umiejętności i narzędzi. W programie przyglądamy się najważniejszym zagadnieniom dotyczącym współczesnej migracji, analizujemy kryzysy humanitarne na granicach i rozmawiamy o sytuacji społeczno-politycznej w krajach pochodzenia osób szukających schronienia w Polsce i w Europie. Uczymy się jednocześnie, jak organizować przestrzeń spotkania dla społeczności lokalnych i migranckich, dzielimy się doświadczeniami pracy artystycznej, społecznej i pomocowej z osobami migranckimi i uchodźczymi. W programie skupiamy się na tym, jak budować otwartą wspólnotę osób o różnym pochodzeniu kulturowym, posługującą się wieloma językami, tolerancyjną dla wszelkiej inności i nastawionej na wspólne życie i budowanie wielokulturowej społeczności.
Szkoła o migracji jest dla wszystkich, którzy i które organizują bądź chcą organizować w swoich społecznościach lokalnych działania kulturalne, włączające i wspierające wspólne działania osób o różnym pochodzeniu kulturowym – dla animatorek kultury, artystów, społeczniczek, działaczy, aktywistek, nauczycieli, pracowniczek NGOsów i instytucji kultury, liderów oddolnych działań lokalnych – niezależnie od wcześniejszego doświadczenia w organizowaniu tego typu inicjatyw, bez względu na płeć, pochodzenie i czas życia w Polsce.
▪️ 22 i 23 kwietnia
☑️ Metody pracy, wartości, idee – o pracy artystycznej ze społecznościami migranckimi – z zespołem Strefy WolnoSłowej;
☑️ Uchodźcy i uchodźczynie w Polsce i w Europie. Polityka migracyjna UE i system azylowy – jak to działa? Systemowe wsparcie migrantów i migrantek w Polsce z Martą Górczyńską.
👤 Marta Górczyńska – prawniczka specjalizująca się w ochronie praw osób migrujących. Jest koordynatorką Działu Migracyjnego w Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka i doktorantką nauk prawnych na Uniwersytecie Warszawskim. Monitoruje przestrzeganie praw człowieka na granicach oraz w ośrodkach detencyjnych dla migrantów. Pracowała jako ekspertka krajowa dla UNHCR. Prowadzi warsztaty i szkolenia z zakresu ochrony praw człowieka. Jest autorką i współautorką raportów, publikacji i podręczników o tematyce uchodźczej i migracyjnej.
▪️ 3 i 4 czerwca
☑️ Praca artystyczno-społeczna w międzypokoleniowych grupach wielokulturowych. O dostosowaniu narzędzi i metod do kontekstów działania Pietro Floridia i Sara Pour (Cantieri Meticci)
👤 Pietro Floridia – aktor, reżyser, pisarz. W 1994 roku założył Teatro dell’Argine w Bolonii, którego przez wiele lat był dyrektorem artystycznym. Kilkanaście lat później, razem z 30 performerkami i performerami z 14 krajów świata mieszkającymi obecnie w Bolonii stworzył zespół Cantieri Meticci oraz teatr i centrum kultury MET. Od lat pracuje z grupami wielokulturowymi, migrantami, uchodźcami i osobami starającymi się o azyl we Włoszech. Realizuje spektakle i interaktywne wydarzenia teatralne włączające mieszkańców miejsc, gdzie tworzy. Pracował m.in. w Niemczech, Francji, Szwecji, Maroku, Palestynie, Brazylii, Boliwii, Iranie.
👤 Sara Pour – artystka wizualna, ilustratorka, graficzka. Pochodzi z Iranu, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Bolonii. Współpracuje z Cantieri Meticci tworząc scenografię i rekwizyty do spektakli oraz oprawę graficzną projektów. Prowadziła warsztaty plastyczne dla dzieci, młodzieży, pracowała w ośrodkach dla uchodźców. Realizuje projekty ilustratorskie oraz tworzy wielkoformatowe lalki, często w ramach warsztatów ze społecznościami.
▪️ 1 i 2 lipca
☑️ Sytuacja na granicy polsko-białoruskiej, Aleksandra Chrzanowska
☑️ Sytuacja społeczności ukraińskiej w Polsce, Anna Dąbrowska
👤 Aleksandra Chrzanowska – członkini zarządu Stowarzyszenia Interwencji Prawnej, absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim (praca magisterska o tożsamości kulturowej uchodźców czeczeńskich w Polsce). Pracowała jako tłumaczka psychologa w polskim przedstawicielstwie Fundacji Lekarze bez Granic, realizującej program pomocy psychologicznej dla osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy. W SIP pracuje z przymusowymi migrantami jako doradczyni integracyjna/międzykulturowa oraz koordynatorka projektów. Autorka publikacji z zakresu integracji uchodźców i wielokulturowości. Laureatka VIII edycji (2015) nagrody im. J. Zimowskiego. Od sierpnia 2021 zaangażowana w pomoc bezpośrednią uchodźcom i uchodźczyniom na granicy polsko-białoruskiej oraz w koordynację punktu interwencji kryzysowej.
👤 Anna Dąbrowska – trenerka antydyskryminacyjna, animatorka społeczna, absolwentka Szkoły Praw Człowieka Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka i Instytutu Nauk Prawnych PAN, a także kursu trenerski STOP. Obecnie pisze doktorat na Wydziale Politologii UMCS o procesach integracyjnych ukraińskiej migracji w Polsce po 2014 roku. Przewodnicząca Komisji Dialogu Obywatelskiego do spraw miejskiego systemu wsparcia integracji imigrantów i imigrantek.
▪️ 16 i 17 września
☑️ Spotkania wokół projektów i pomysłów uczestniczek i uczestników Szkoły o migracji.
☑️ Praca projektowa – od pomysłu do realizacji, czyli jak planować i realizować projekty włączające osoby migranckie i uchodźcze, Alicja Borkowska
👤 Alicja Borkowska – założycielka i współtwórczyni Strefy WolnoSłowej, reżyserka, animatorka kultury, specjalizuje się w pracy twórczej z grupami wielokulturowymi. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz Polskiej Szkoły Reportażu. Studiowała na wydziale DAMS na Uniwersytecie w Bolonii, gdzie przez wiele lat współpracowała również z Teatro dell’Argine, skończyła podyplomowy kurs z organizacji wydarzeń wielokulturowych organizowany przez ATER Formazione oraz master w Etnopsi (Ethno-Systemic-Narrative) w Rzymie. Reżyseruje wielokulturowe spektakle Strefy WolnoSłowej i koordynuje projekty lokalne i międzynarodowe fundacji, m.in. Azyl Warszawa, Instytut Otwarty, Migrating Theater, The City Ghettos of Today, History Atlas Under Construction, Beyond Theater, Atlas of Transitions. Prowadziła działania artystyczne z udziałem grup migranckich m.in. we Włoszech, Francji, Iranie, Boliwii, Palestynie.
▪️ 14 i 15 października
☑️ O krajach pochodzenia osób szukających schronienia w Polsce Piotr Balcerowicz
☑️Pierwsza pomoc psychologiczna zespół Polskiego Forum Migracyjnego
👤 Piotr Balcerowicz – filozof, orientalista i kulturoznawca, profesor zwyczajny. Obecnie profesor Uniwersytetu Warszawskiego, do niedawna profesor Uniwersytetu Monachijskiego (LMU), profesor wizytujacy Uniwersytetu w Hamburgu, Ashoka University (Indie) i University of the Punjab (Pakistan). Zajmuje się filozofią indyjską i zachodnią, kulturami i religiami Azji, klasycznymi językami Indii, religioznawstwem, kulturą i problemami społeczno-politycznymi Azji Południowej, Afganistanu, Azji Środkowej i Bliskiego Wschodu, a także problematyką wielokulturowości i konfliktów. W podróżach i wyprawach badawczo-naukowych odwiedził ponad 100 krajów, gł. Azji i Afryki i był bezpośrednim obserwatorem kilku wojen. Autor i redaktor 27 monografii (gł. angielskojęzycznych) oraz ponad 100 artykułów. Twórca stowarzyszeń: Edukacja dla Pokoju i Szkoły dla Pokoju.
👤 Polskie Forum Migracyjne działa na rzecz integracji cudzoziemców i Polaków mieszkających za granicą, a także inicjuje i wspiera działania, które prowadzą do dialogu między ludźmi różnych kultur. Fundacja specjalizuje się w działaniach informacyjnych, udzielaniu bezpośredniego wsparcia cudzoziemcom (psychologicznego, na rynku pracy, w legalizacji pobytu), szkoleniach (dla nauczycieli, psychologów, urzędników) oraz w działaniach na pograniczu edukacji formalnej i nieformalnej (warsztaty, gry miejskie). PFM w szczególny sposób wspiera migrantki – poprzez organizację szkół rodzenia oraz grup wsparcia dla mam-migrantek.
▪️ 18-19 listopada SEMINARIUM PODSUMOWUJĄCE