Trzecia odsłona spektaklu – międzykulturowego wydarzenia performatywnego inspirowanego „Narodem roślin” Stefano Mancuso.
Polub i zaobserwuj Strefę WolnoSłową na Facebooku i Instagramie!
CZWARTEK I PIĄTEK, 5 i 6 grudnia o godzinie 19:30
Mała Scena Teatru Powszechnego im. Zygmunta Huebnera w Warszawie
Adres: ul. Zamoyskiego 20, Warszawa, najbliższy przystanek tramwajowy / autobusowy Aleja Zieleniecka oraz SKM / Metro M2 Stadion Narodowy.
Czas trwania — ok. 55 min
Bilety dostępne na stronie Teatru Powszechnego – LINK [CENA: 30 PLN]
Szkoła o migracji to przestrzeń wymiany wiedzy, umiejętności i narzędzi. W programie mierzymy się z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi współczesnej migracji, analizujemy kryzysy humanitarne na granicach i rozmawiamy o sytuacji społeczno-politycznej w krajach pochodzenia osób szukających schronienia w Polsce i w Europie.
Szkoła o migracji jest dla wszystkich, którzy i które organizują bądź chcą organizować w swoich społecznościach lokalnych inicjatywy kulturalne, włączające i wspierające wspólne działania osób o różnym pochodzeniu kulturowym – dla animatorek kultury, artystów, społeczniczek, działaczy, aktywistek, nauczycieli, pracowniczek NGOsów i instytucji kultury, liderów oddolnych działań lokalnych – niezależnie od wcześniejszego doświadczenia w organizowaniu tego typu inicjatyw, bez względu na płeć, pochodzenie i czas życia w Polsce.
W 2024 roku spotkamy się na warsztatach m.in. z kolektywem Reimagining Mobilities związanym z Uniwersytetem Bolońskim, gdzie rozmawiać będziemy o migracjach klimatycznych, z Piotrem Balcerowiczem przyjrzymy się sytuacji na świecie, a w szczególności procesom społeczno-politycznym w krajach pochodzenia osób migrujących do Europy, z Cantieri Meticci – grupą teatralną z Bolonii poznawać będziemy artystyczne narzędzia pracy ze społecznościami wielokulturowymi, z Pawłem Mościckim i Dominiką Blachnicką-Ciacek analizować będziemy teksty kultury i reprezentacje migracji w przestrzeni publicznej, a z Forensic Architecture przyjrzymy się łamaniu praw człowieka i prowadzonym przez organizację śledztwom, które pomóc mogą pociągnąć do odpowiedzialności prawnej władze konkretnych krajów. Z Agnieszką Caban przyjrzymy się intersekcjonalnemu podejściu do pracy ze społecznościami migranckimi. Marta Górczyńska i Aleksandra Chrzanowska omówią z nami aktualną sytuację osób migrujących do Europy, ze szczególną uwagą na to, co dzieje się w Polsce i na granicy polsko-białoruskiej, a z Niną Boichenko na przykładzie Ukraińców i Ukrainek zamieszkujących w Polsce, przyjrzymy się temu, jak zróżnicowanie doświadczeń bólu oraz trudności systemowych wpływa na poczucie wspólnoty oraz tworzenie wewnętrznych hierarchii.
W ramach tegorocznej Szkoły o migracji uczestniczki i uczestnicy wezmą udział również w zajęciach ze Strefą WolnoSłową, gdzie skupimy się na sztuce rozmowy i artystycznej pracy z historiami. Regularnym warsztatom towarzyszyć będzie proces tworzenia i realizacji własnych projektów ze społecznościami zaproponowanych przez uczestniczki i uczestników Szkoły i budowanych w ramach zajęć “Pracownia” prowadzonych przez Olgę Klip i Alicję Borkowską.
Terminy zjazdów: 9-10 marca; 13-14 kwietnia; 11-12 maja; 8-9 czerwca, 21-22 września, 12-13 października.
Program Szkoły Migracji prowadzony jest w języku polskim i angielskim (w zależności od warsztatów), z ewentualnym tłumaczeniem na inne języki, jeśli pojawi się taka potrzeba w grupie. Szczegóły omówimy z uczestnikami.
ZJAZD 1:
9, 10 marca 2024
sobota, 9 marca
11.00-14.00 Szkoła o Migracji Strefy WolnoSłowej 2024: inspiracje i metody pracy
Pierwszy zjazd otworzymy warsztatem przedstawiającym program i założenia Szkoły o Migracji 2024, ukierunkowanym na wzajemne poznanie uczestników, uczestniczek i ich dotychczasowych doświadczeń. Przybliżymy jednocześnie działania i metody pracy Strefy WolnoSłowej, tworząc przestrzeń do dyskusji nad rolą artystki, animatora, aktywisty we wzmacnianiu społeczności narażonych na wykluczenie. Zastanowimy się wspólnie nad tym, jak sztuka może budować przestrzeń spotkania i wspólnotę międzykulturową oraz jak wpływa na osoby bezpośrednio zaangażowane w działania artystyczne w swojej społeczności. Wymienimy się przykładami dobrych praktyk w tym zakresie i inspiracjami do działania w następnych miesiącach Szkoły.
Prowadzenie:
Alicja Borkowska – założycielka i współtwórczyni Strefy WolnoSłowa, reżyserka, animatorka kultury, absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz Polskiej Szkoły Reportażu. Studiowała na wydziale DAMS na Uniwersytecie w Bolonii, gdzie przez wiele lat współpracowała również z Teatro dell’Argine. Reżyseruje spektakle, prowadzi warsztaty teatralne dla dzieci i dorosłych, od lat w ramach działań Strefy WolnoSłowa realizuje międzykulturowe spektakle, warsztaty i działania teatralne.
15.00-18.00 Bez paniki. Sztuka w dobie kryzysu klimatycznego i niesprawiedliwości przemieszczania się
Warsztat ma na celu przeanalizowanie z różnych perspektyw złożonego związku między mobilnością a zmianami klimatu. Poprzez analizę wybranych istniejących projektów kulturalnych, społecznych i badawczych zajęcia będą okazją do zakwestionowania dzisiejszych narracji dotyczących migracji klimatycznych. Poprzez podejście partycypacyjne i dzielenie się użytecznymi narzędziami będziemy zastanawiać się nad dzisiejszymi możliwościami społecznej aktywności związanej z migracją i zmianami klimatu.
Prowadzenie:
Stefania Peca i Pierluigi Musaro Uniwersytet Boloński / Reimagining Mobilities
Reimagining Mobilities to kolektywny projekt, który bada napięcia i sprzeczności między politykami, praktykami i narracjami związanymi ze sprawiedliwością klimatyczną a różnymi systemami mobilności. Poprzez kreatywne praktyki badawcze i działania, które rozpoczynają się od uznania własnej uprzywilejowanej pozycji, kolektyw ma na celu dzielenie się strategiami i narzędziami do walki z niesprawiedliwością i wykluczeniem społecznym.
niedziela 10 marca
11.00-18.00 Praca artystyczno-społeczna w międzypokoleniowych grupach wielokulturowych. O dostosowaniu narzędzi i metod do kontekstów działania.
Jak opowiadać historie osób w drodze, tworzyć przestrzenie spotkania dla grup o różnych doświadczeniach życiowych, o rozmaitych pochodzeniach kulturowym i w różnym wieku? Warsztat przybliży metodę wieloletniej pracy Pietra Floridii i Sary Pour nad scenariuszami i scenografiami wydarzeń performatywnych z udziałem wielokulturowych i międzypokoleniowych społeczności, realizowanych m.in. we Włoszech, Maroku, Palestynie, Iranie czy Brazylii oraz na granicach Europy. Prowadzący poprowadzą uczestników i uczestniczki w odkrywaniu technik przekształcania ważnych dla uczestników i uczestniczek tematów w postacie i historie, które mogą je uosabiać.
Prowadzenie: Pietro Floridia i Sara Pour / Cantieri Meticci
Pietro Floridia – aktor, reżyser, pisarz. W 1994 roku założył Teatro dell’Argine w Bolonii, którego przez wiele lat był dyrektorem artystycznym. Kilkanaście lat później, razem z 30 performerkami i performerami z 14 krajów świata mieszkającymi obecnie w Bolonii stworzył zespół Cantieri Meticci oraz teatr i centrum kultury MET. Od lat pracuje z grupami wielokulturowymi, migrantami, uchodźcami i osobami starającymi się o azyl we Włoszech. Realizuje spektakle i interaktywne wydarzenia teatralne włączające mieszkańców miejsc, gdzie tworzy. Pracował m.in. w Niemczech, Francji, Szwecji, Maroku, Palestynie, Brazylii, Boliwii, Iranie.
Sara Pour – artystka wizualna, ilustratorka, graficzka. Pochodzi z Iranu, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Bolonii. Współpracuje z Cantieri Meticci tworząc scenografię i rekwizyty do spektakli oraz oprawę graficzną projektów. Prowadziła warsztaty plastyczne dla dzieci, młodzieży, pracowała w ośrodkach dla uchodźców. Realizuje projekty ilustratorskie oraz tworzy wielkoformatowe lalki, często w ramach warsztatów ze społecznościami.
ZJAZD 2:
13 i 14 kwietnia 2024
sobota, 13 kwietnia
11.00-14.00 Pracownia, vol. 1.
Warsztat skoncentrowany na przygotowaniu i konsultacjach realizacji projektów i inicjatyw uczestników i uczestniczek Szkoły. Przestrzeń wymiany wiedzy i wzmocnienia w obszarach takich jak: research, planowanie, przygotowywanie i opisywanie działań, kształtowanie i opis swojej praktyki twórczej, metody i narzędzia partycypacyjnej pracy ze społecznościami migrankimi, budowanie relacji i wspólnotowych procesów twórczych, omawianie i wspólne szukanie rozwiązań napotkanych wyzwań w pracy nad projektami, budowanie umiejętności publicznej prezentacji swoich działań.
Prowadzenie:
Alicja Borkowska
Olga Klip – kuratorka, menadżerka kultury, jej praktyka koncentruje się na reintegracji sztuki z życiem codziennym, przezwyciężaniu elitaryzmu w instytucjach sztuki, wzmacnianiu pozycji osób pracujących z ludźmi i dla ludzi spoza publiczności sztuki wysokiej. Pracuję z artystami niedostatecznie reprezentowanymi, szczególnie w sytuacjach wykluczenia kulturowego, które może wynikać z dychotomii centrum-peryferie lub ograniczeń praktykowanych przez instytucje kultury.
15.00-18.00 O krajach pochodzenia, vol 1
Seminarium wokół najważniejszych zagadnień i wydarzeń w wybranych krajach pochodzenia osób migrujących do Europy. Zajęcia skupią się na przybliżeniu sytuacji społeczno-ekonomicznej w wybranych rejonach świata, będą okazją do pogłębienia wiedzy o obecnych konfliktach na świecie i o zjawiskach wpływających na migracje.
Prowadzenie:
Piotr Balcerowicz, filozof, kulturoznawca, orientalista, profesor, zajmuje się filozofią polityczną i filozofią indyjską, kulturami pozaeuropejskimi i prawami człowieka, wykłada także stosunki międzynarodowe i zarządzanie konfliktami. Zatrudniony do tej pory jako profesor na uczelniach polskich (Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet SWPS) i uczelniach zagranicznych (Uniwersytet w Monachium, Ashoka University w Indiach) oraz profesor wizytujący (Uniwersytet w Hamburgu, University of the Punjab w Pakistanie). Założyciel i prezes stowarzyszeń: Szkoły dla Pokoju (2002–2006) i Edukacja dla Pokoju (2006–2014); od 2002 roku zaangażowany w budowę instytucji edukacyjnych (szkoły, instytuty uniwersyteckie) oraz szkolenie obserwatorów praw człowieka i niezależnych dziennikarzy w regionach dotkniętych wojną (Afganistan, Pakistan, Mjanma/Birma, Sudan Południowy, Burkina Faso, Uganda). Jego publikacje obejmują ponad 100 artykułów i około 30 książek, których jest autorem, współautorem lub redaktorem, a trzy ostatnie monografie dotyczą praw człowieka w Azji Południowej: Kashmir in India and Pakistan policies (Routledge, 2022), Human rights violations in Kashmir (Routledge, 2022) and Law and conflict resolution in Kashmir (Routledge 2022). Więcej informacji: http://balcerowicz.eu/
niedziela 14 kwietnia
11.00-14.00 Polityka migracyjna Polski i Unii Europejskiej.
Spotkanie rozpoczniemy od krótkiej historii migracji, paszportów i wiz, żeby następnie przejść do obecnego kształtu międzynarodowego systemu ochrony praw osób migrujących. Zastanowimy się wspólnie, czy definicja „uchodźcy” stworzona w 1951 roku przystaje do współczesnych czasów. Porozmawiamy o unijnej polityce azylowej i migracyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji na europejskich granicach i w ośrodkach strzeżonych. Pochylimy się nad dyskutowanym obecnie na forum UE Nowym Paktem o Azylu i Migracji. Jednocześnie prowadząca przybliży uczestniczkom podstawowe przepisy polskiego prawa migracyjnego. Drugą część spotkania stanowić będą warsztaty, podczas których uczestniczki będą miały okazję przyjrzeć się bliżej indywidualnym historiom migracyjnym.
Prowadzenie:
Marta Górczyńska – prawniczka specjalizująca się w ochronie praw osób migrujących. Jest koordynatorką Działu Migracyjnego w Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka i doktorantką nauk prawnych na Uniwersytecie Warszawskim. Monitoruje przestrzeganie praw człowieka na granicach oraz w ośrodkach detencyjnych dla migrantów. Pracowała jako ekspertka krajowa dla UNHCR. Prowadzi warsztaty i szkolenia z zakresu ochrony praw człowieka. Jest autorką i współautorką raportów, publikacji i podręczników o tematyce uchodźczej i migracyjnej.
15.00-18.00 O krajach pochodzenia, vol 2
Seminarium wokół najważniejszych zagadnień i wydarzeń w wybranych krajach pochodzenia osób migrujących do Europy. Zajęcia skupią się na przybliżeniu sytuacji społeczno-ekonomicznej w wybranych rejonach świata, będą okazją do pogłębienia wiedzy o obecnych konfliktach na świecie i o zjawiskach wpływających na migracje.
Prowadzenie: Piotr Balcerowicz
ZJAZD 3:
11 i 12 maja 2024
sobota, 11 maja
11.00-14.00 Granica, ośrodki, rzeczywistość osób szukających azylu w Polsce.
Warsztat będzie okazją do rozmowy na temat aktualnej sytuacji na granicy polsko-białoruskiej, działań rzeczniczych oraz aktywistycznych związanych z trwającym kryzysem humanitarnym. W ramach spotkania, w świetle wydarzeń ostatnich lat, prześledzimy obecną ścieżkę, jaką muszą przejść osoby szukające schronienia w Polsce, porozmawiamy o sytuacji w otwartych i zamkniętych ośrodkach dla cudzoziemców oraz o możliwych formach pomocy osobom przebywającym zarówno na granicy, jak i w ośrodkach.
Prowadzenie:
Aleksandra Chrzanowska – członkini zarządu Stowarzyszenia Interwencji Prawnej, gdzie przez lata pracowała jako doradczyni międzykulturowa oraz koordynatorka projektów. absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim (praca magisterska o tożsamości kulturowej uchodźców czeczeńskich w Polsce). Pracowała jako tłumaczka psychologa w polskim przedstawicielstwie Fundacji Lekarzy bez Granic. Autorka publikacji z zakresu integracji uchodźców i wielokulturowości. Laureatka VIIedycji (2015) nagrody im. J Zimowskiego oraz Nagrody im. Olgi Kersten-Matwin (2022). Od 2021 aktywistka Grupy Granica, stale zaangażowana w działania na pograniczu polsko-białoruskim.
15.00-18.00 O krajach pochodzenia, vol 3
Seminarium wokół najważniejszych zagadnień i wydarzeń w wybranych krajach pochodzenia osób migrujących do Europy. Zajęcia skupią się na przybliżeniu sytuacji społeczno-ekonomicznej w wybranych rejonach świata, będą okazją do pogłębienia wiedzy o obecnych konfliktach na świecie i o zjawiskach wpływających na migracje.
Prowadzenie: Piotr Balcerowicz
niedziela, 12 maja
11.00-14.00 Wspólnota doświadczeń a hierarchie wewnętrzne
Napięcia wewnętrzne istnieją w każdej społeczności uchodźczej/migranckiej (poglądy, zależności i doświadczenia, obowiązujące w kraju pochodzenia, migrują wraz z nami). Na przykładzie Ukraińców i Ukrainek zamieszkujących w Polsce, przyjrzymy się temu, jak zróżnicowanie doświadczeń bólu oraz trudności systemowych wpływa na poczucie wspólnoty oraz wartościowanie jednostek (tworzenie hierarchii wewnętrznych). Przyjrzymy się „kryteriom” podziałów i spróbujemy zrozumieć wewnętrzne różnice pomiędzy tymi Ukrainkami i Ukraińcami, którzy mieszkali w Polsce przed początkiem wojny na pełną skalę, a osobami, które przyjechały po 24.02. Tymi, którzy decydują się na powrót, a tymi, kto chce zostać w Polsce. Tymi, którzy przyjechali w lutym 2022, a osobami, które przyjechały rok później. Oraz temu, jak do tego wszystkiego się ma poczucie osamotnienia, wyrzuty sumienia i wyparcie?”
Prowadzenie:
Nina Boichenko – badaczka w Ośrodku Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego oraz doktorantka Interdyscyplinarnych studiów humanistycznych: pogranicza, mniejszości narodowe, migracje w perspektywie socjolingwistycznej na Polskiej Akademii Nauk. Jest współtwórczynią międzyuczelnianego projektu Badacze i Badaczki na Granicy (BBnG), którego działania dotyczą kryzysu humanitarnego na polsko-białoruskiej granicy. Bliskie jej są działania edukatorskie i popularyzatorskie. Zainteresowania badawcze Niny dotyczą m.in. sposobów komunikacji oraz konstruktów językowych wśród aktorów procesów migracyjnych
ZJAZD 4:
8, 9 czerwca 2024
sobota, 8 czerwca
11.00-14.00 Pracownia, vol. 2.
Warsztat skoncentrowany na przygotowaniu i konsultacjach realizacji projektów i inicjatyw uczestników i uczestniczek Szkoły. Przestrzeń wymiany wiedzy i wzmocnienia w obszarach takich jak: research, planowanie, przygotowywanie i opisywanie działań, kształtowanie i opis swojej praktyki twórczej, metody i narzędzia partycypacyjnej pracy ze społecznościami migrankimi, budowanie relacji i wspólnotowych procesów twórczych, omawianie i wspólne szukanie rozwiązań napotkanych wyzwań w pracy nad projektami, budowanie umiejętności publicznej prezentacji swoich działań.
Prowadzenie:
Alicja Borkowska i Olga Klip
15.00-18.00 Migracje obrazów.
W trakcie warsztatów poznamy metody tworzenia opowieści wizualnych w praktyce. Zajmiemy się tym, w jaki sposób obrazy mogą przedstawiać doświadczenie i zjawisko migracji; jak pomagają w konstruowaniu pamięci i tożsamości uchodźców i uchodźczyń. Tworzenie narracji wizualnych może być zarówno narzędziem do konstruowania empatii, jak do zarządzania gniewem i nienawiścią. Analizując różne komunikaty wizualne – pochodzące ze sztuk wizualnych, jak i mediów masowych czy filmu – będziemy przyglądać się temu jak działają na emocje, jak konstruują świat zewnętrzny oraz wewnętrzny migrantów i migrantek, a także jak mogą tworzyć poczucie obcości i konfliktu.
Prowadzenie:
Paweł Mościcki – filozof, eseista i tłumacz, pracuje w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Członek redakcji kwartalnika „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”. Autor książek: Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej (2008), Godard. Pasaże (2010), Idea potencjalności. Możliwość filozofii według Giorgio Agambena (2013), My też mamy już przeszłość. Guy Debord i historia jako pole bitwy (2015), Foto-konstelacje. Wokół Marka Piaseckiego (2016), Migawki z tradycji uciśnionych (2017), Chaplin. Przewidywanie teraźniejszości (2017), Lekcje futbolu (2019), Wyższa aktualność. Studia o współczesności Dantego (2022), Azyl (2022), Kontinuum nieszczęścia. Bernhard, Handke (2023). Jest autorem wizualnego atlasu poświęconego migracjom (refugeeatlas.com), prowadzi bloga: pawelmoscicki.net oraz jest gospodarzem podcastu Inny Świat.
niedziela, 9 czerwca
11.00-14.00 Intersekcjonalność migracji – czyli co widzimy, a czego nie zauważamy.
Perspektywa intersekcjonalna pozwala przyjrzeć się dokładniej sytuacji osób migrujących. Daje możliwość ujrzenia pełnego obrazu rzeczywistości, z jaką stykają się osoby przekraczające granice, to z jakimi problemami się mierzą i jakie wyzwania stoją na ich drodze. Czy dobrze odczytujemy ich zamiary? Czy pozory mogą mówić za rzeczywistość? Jak poznać kto jest kim na migracyjnych ścieżkach? I czym właściwie jest intersekcjonalność? W trakcie zajęć odpowiemy na te pytania i zastanowimy się w jaki sposób wspierać osoby o złożonej tożsamości, które bardzo często narażone są na wielokrotną dyskryminację. A także dowiemy się jak zadbać o wszystkie wymiary ich identyfikacji i jak uczyć większość o tym, że różnorodność to wartość, o którą należy zadbać. W ramach warsztatu poznamy podejście intersekcjonalne, które uświadomi nam wielowymiarowość i złożoność ludzkiej natury, a także będzie niezastąpionym narzędziem w pracy w różnych środowiskach.
Prowadzenie:
Agnieszka Caban – Kulturoznawczyni, doktorantka Uniwersytetu Warszawskiego w Szkole Doktorskiej Nauk o Kulturze i Religii, badaczka kultury mniejszości narodowych i etnicznych, specjalistka w zakresie wielokulturowości. Wykładowczyni i trenerka z zakresu komunikacji międzykulturowej, antydyskryminacji, self-advocacy i in. Działaczka społeczna i obrończyni praw człowieka. Laureatka nagrody im. Heleny Radlińskiej dla animatorów społecznych (wyróżnienie specjalne w 2014 roku). Autorka licznych artykułów, raportów, redaktorka książek i czasopism, m.in. „Romowie – Przewodnik. Historia i kultura” (2009), „Romowie i Sinti w obozie pracy i zagłady w Bełżcu” (2014, 2020), „Z życia Romni. Tradycja a współczesna cywilizacja – rozmowy” (2014). Autorka działu „Wielokulturowość” magazynu „Kultura Enter” (2008 – 2011) oraz „Kwartalnika Romskiego” (2010 – 2015). Wiceprezeska Radomskiego Stowarzyszenia Romów „Romano Waśt” (2009 – 2020).
Kierowniczka oddziału Muzeum Dialogu Kultur w Muzeum Narodowym w Kielcach (2017 – 2019). Obecnie prezeska Fundacji Dom na Pograniczu oraz wiceprezeska Stowarzyszenia Alumni.
15.00-18.00 Figury, narracje i reprezentacje migracji w mediach i debacie publicznej
Na zajęciach nauczymy się dekodować powtarzające się schematy medialnych i publicznych reprezentacjach migracji i uchodźstwa. Przyjrzymy się językowi i metaforom wykorzystywanym do opisu migracji jak i formalnym zabiegom i sposobom ramowania tematów związanych z mobilnością. Poruszymy też kwestie etyczne związane z tworzeniem i konsumpcją wizerunków “obcych” i zastanowimy się nad rolą publiczności w tym kontekście. Porozmawiamy też o tym, jak możemy opisywać doświadczenia uchodźcze i migracyjne w sposób, który w większym stopniu troszczy się o podmiotowość migrantów i uchodźców np. poprzez poznanie narzędzi partycypacyjnych i inne formy (współ)pracy. Bazą do naszej pracy będą zarówno badania i projekty naukowe jak i wybrane obrazy medialne i filmy dokumentalne.
Prowadzenie:
Dominika Blachnicka-Ciacek – socjolożka wizualna i adiunkta na Wydziale Socjologii UW. Jej badania i praktyka wizualna skupiają się na roli pamięci, miejsca, narracji politycznych i konfliktu w kształtowaniu przynależności i wykluczenia wśród społeczności uchodźczych i imigranckich.
ZJAZD 5:
21, 22 września
sobota, 21 września
11.00-14.00 Pracownia, vol. 3.
Warsztat skoncentrowany na przygotowaniu i konsultacjach realizacji projektów i inicjatyw uczestników i uczestniczek Szkoły. Przestrzeń wymiany wiedzy i wzmocnienia w obszarach takich jak: research, planowanie, przygotowywanie i opisywanie działań, kształtowanie i opis swojej praktyki twórczej, metody i narzędzia partycypacyjnej pracy ze społecznościami migrankimi, budowanie relacji i wspólnotowych procesów twórczych, omawianie i wspólne szukanie rozwiązań napotkanych wyzwań w pracy nad projektami, budowanie umiejętności publicznej prezentacji swoich działań.
Prowadzenie:
Alicja Borkowska i Olga Klip
15.00 -18.00 Badanie łamania praw człowieka: metody i narzędzia pracy Forensic Architecture
Forensic Architecture (FA) to organizacja badawcza z siedzibą w Goldsmiths, University of London, zajmująca się badaniem naruszeń praw człowieka, w tym przemocy popełnianej przez państwa, siły policyjne, wojsko i korporacje. Podczas spotkania poznamy metody pracy FA, ze szczególnym uwzględnieniem śledztwa w sprawie pożaru w obozie dla uchodźców Moria. W późnych godzinach nocnych 8 września 2020 r. w obozie dla migrantów Moria, położonym wyspie Lesbos w Grecji, wybuchły duże pożary. Pożary tliły się przez kilka dni, zmuszając do wysiedlenia tysiące ludzi. Przepełniony obóz, założony w 2013 roku, był wówczas miejscem pobytu ponad 13 000 osób, słynąc z niebezpiecznych warunków do życia, utrzymywanych przez lata przez politykę Grecji i UE. Zaledwie kilka dni po pożarze i zanim lokalna straż pożarna zakończyła dochodzenie, policja aresztowała sześciu młodych azylantów, w tym pięciu nieletnich, oskarżając ich o wzniecenie pożaru. Później stali się oni znani jako „Moria 6”. Podczas sesji warsztatowej dowiemy się, w jaki sposób FA pozyskała i przeanalizowała setki nagrań wideo, zdjęć, zeznań i oficjalnych raportów, a także przeprowadziła szczegółową rekonstrukcję czasowo-przestrzenną rozprzestrzeniania się ognia w obozie oraz w jaki sposób analiza ta ujawniła znaczące niespójności w zeznaniach kluczowego świadka i podała w wątpliwość dowody, na których oparto wyrok w sprawie młodych osób ubiegających się o azyl.
Prowadzenie:
Dimitra Andritsou – jest architektką i badaczką. Współpracuje z Forensic Architecture (FA) od 2019 r., obecnie jest starszym badaczem w siostrzanej agencji FA w Berlinie, Forensis, gdzie nadzoruje program badawczy organizacji, a także rozwój nowych technik dowodowych i śledczych. W 2017 ukończyła Szkołę Architektury na Uniwersytecie Arystotelesa w Salonikach w Grecji, a w 2019 r. z wyróżnieniem ukończyła studia magisterskie w zakresie architektury badawczej na Goldsmiths, University of London. Jej prace były wystawiane m.in. w Whitworth, Haus der Kulturen der Welt (HKW), ar/ge kunst, Z33, Louisiana Museum of Modern Art i Museum der Moderne Salzburg.
niedziela, 22 września
11.00 -14.00 O rozmowie i pracy z historiami.
Warsztat będzie okazją do bezpośredniego doświadczenia pracy twórczej w grupie wielokulturowej oraz refleksji nad rozmową i słuchaniem opowieści. Bazą do pracy będą improwizacje słowne i ruchowe umożliwiające twórcze porozumienie, jak również przekształcanie prawdziwych historii i skrawków biografii na materiały ciekawe performatywnie. Będziemy zadawać pytania o nasze miejsce w przestrzeni i w świecie, sięgając do wspomnień, pamięci zdarzeń, ruchów i działań. Warsztat wykorzystywać będzie metody pracy warsztatowej z grupami wielokulturowymi Strefy WolnoSłowej.
ZJAZD 6:
12, 13 października
Szczegółowy program finałowego zjazdu Szkoły o Migracji przygotowany zostanie wspólnie z grupą w ramach warsztatów PRACOWNIA.
Ostatnie spotkanie Szkoły będzie okazją do publicznej prezentacji projektów i procesów, nad którymi uczestnicy i uczestnicy pracowali przez ostatnie miesiące i do ewaluacji procesu.
⛔ *Projekt, warsztaty i wydarzenia są wolne od homofobii, seksizmu, ageyzmu, ableizmu, rasizmu, antysemityzmu, islamofobii
Wydarzenie współorganizowane przez Strefę Wolnosłową oraz Jasna 10: Społeczna Instytucja Kultury Krytyki Politycznej w ramach realizacji zadania publicznego „Jasna 10: Społeczna Instytucja Kultury” finansowanego ze środków miasta stołecznego Warszawy.