Trzecia odsłona spektaklu – międzykulturowego wydarzenia performatywnego inspirowanego „Narodem roślin” Stefano Mancuso.
Polub i zaobserwuj Strefę WolnoSłową na Facebooku i Instagramie!
CZWARTEK I PIĄTEK, 5 i 6 grudnia o godzinie 19:30
Mała Scena Teatru Powszechnego im. Zygmunta Huebnera w Warszawie
Adres: ul. Zamoyskiego 20, Warszawa, najbliższy przystanek tramwajowy / autobusowy Aleja Zieleniecka oraz SKM / Metro M2 Stadion Narodowy.
Czas trwania — ok. 55 min
Bilety dostępne na stronie Teatru Powszechnego – LINK [CENA: 30 PLN]
Projekt Beyond Theater miał na celu stworzenie unikalnej transsektorowej platformy – wszystkie uczestniczące organizacje, instytucje i małe przedsiębiorstwa stworzyły sieć ułatwiającą migrantom, migrantkom i uchodźcom, uchodźczyniom i osobom w procedurze zaangażowanie w projekty artystyczne, jak również zdobycie pracy w nowym miejscu zamieszkania.
Bardzo częstym problemem dla osób przybywających do Europy jest brak uznania ich studiów i kompetencji zawodowych wykonywanych w krajach pochodzenia. Działania Strefy i innych organizacji zaangażowanych w projekt miały stworzyć przestrzeń, w której osoby z umiejętnościami z różnych dziedzin (aktorstwo, muzyka, tworzenie filmów wideo, rzemiosło, gotowanie, umiejętności techniczne) mogłyby wziąć udział we wspólnym tworzeniu w grupach wielokulturowych, podzielić się wiedzą i umiejętnościami. W ten sposób projekt z jednej strony czerpał z umiejętności i talentów uchodźców i uchodźczyń, wydobywając je na światło dzienne i czyniąc cennymi w budowaniu wydarzeń teatralnych, a z drugiej umożliwiał zdobycie wiedzy potrzebnej do pracy w zawodzie – w nowym kraju.
Beyond theater składał się z serii warsztatów artystycznych i profesjonalnych szkoleń skierowanych do międzykulturowych grup uchodźców, osób ubiegających się o status uchodźcy, migrantów i obywateli UE w trzech miastach: Warszawie, Antwerpii i Bolonii. Na zakończenie pracy warsztatowej w każdym z miast powstały interaktywne spektakle (w Warszawie to “Bogowie” i “Nie minęliśmy jeszcze wszystkiego, co można minąć”) oraz wspólnie przygotowany film dokumentalny.
Projekt był kontynuacją naszej pracy lokalnej ukierunkowanej na twórczość w grupach wielokulturowych, jak również współpracy międzynarodowej z Cantieri Meticci (Bolonia) i kunstZ (Antwerpia), z którymi już od kilku lat inicjujemy wspólne działania artystyczne.
Czy jesteśmy w stanie stworzyć rzeczywistość idealną? Czy każda próba realizacji utopii musi skończyć się porażką? Czy jesteśmy dziś w stanie śnić i wspólnie uzgodnić wizje idealnej przyszłości? Jaki wpływ miejsce naszego urodzenia ma na to, jak wyobrażamy sobie świat za kilkadziesiąt, kilkaset lat?
Spektakl był finałem działań warsztatowych Strefy WolnoSłowej, która przez poprzedzające cztery miesiące poprzez pracę teatralną, muzyczną, pracę z ciałem oraz wideo zastanawiała się nad różnymi wizjami przyszłości, nad różnymi kształtami utopii. Ponad 40 osób – w różnym wieku i o różnym pochodzeniu kulturowym przygotowało wydarzenie teatralne, które rozegrało się w przestrzeni Pragi – na ulicach, podwórkach i skwerach na warszawskim Kamionku.
„Mężczyzna idzie. Nazywa się. I ma swoje lata. Ale to nieważne. Tak samo jak nieważna jest epoka, w której żyje. To tylko dekoracje. Dzisiaj zabijali nas ci, jutro zabiją tamci. Dzisiaj zabijają nas ludzie, jutro zabije nas powietrze. To są tylko dekoracje. Mężczyzna idzie, jest noc. W kieszeni ma palec, wskazujący. Nie swój. Wziął go sobie na pamiątkę. Wziął go sobie na pamiątkę ze snu. Mężczyzna idzie, ale Władza zatrzymuje mężczyznę. Władza przeszukuje mu kieszenie i znajduje cudzy palec. Władza pokazuje mu ten palec. Mężczyzna może tylko wzruszyć ramionami. Przecież im nie powie, że ten palec mu się przyśnił. Sam już w to nie wierzy. Od tego są rewizje, żeby zmieniać zdanie. Wsadzają go do celi – w tym momencie musi zmierzyć się ze stratą. Nie ma już palca, nie ma snu. Jest tylko rzeczywistość. Moment przełomowy: mężczyzna podejmuje decyzję. Ma tylko rzeczywistość i nic więcej. To za mało. Znika.” fragment tekstu spektaklu / Przemysław Pilarski
Występują: Stephane Rutten, Aika Balkhashbayeva, Bartosz Kasperczyk, Viera Hres, Valentina Baudolyno, Bożena Rudzisz, Alex Bradshaw, Victoria Glowatskaya, Magda Janiszewska, Supriya Kadgave, Ania Udowicka, Lisa Mayorowa, Elżbieta Mazur, Yu Koyanagi, Teresa Michael, Monika Płomińska, Monika Trzeciak, Misiek Szy, Basia Herman, Basia Rostek, Agnieszka Kawka, Łukasz Cybiński, Ania Pietrucha, Sasha Schapialevich, Tomek Jakubczyk, Aditya Kumar, Izabella Pietura, Justyna Laskowska-Otwinowska, Bartosz Kasperczyk
Reżyseria: Alicja Borkowska
Teksty: Tomasz Gromadka, Katarzyna Mazur, Artur Pałyga, Przemysław Pilarski
Muzyka: Ray Dickaty i Warsaw Improvisers Orchestra
Choreografia: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Katarzyna Stefanowicz
Wizualizacje: Maria Porzyc
Produkcja: Weronika Chinowska, Magdalena Duszyńska-Łysak
Grafika: Karolina Kotowska
Kostiumy: Bożena Zaremba
Człowiek żyje w porządku wyobrażonym. Większość aspektów życia społecznego zasadza się na tym, że wierzymy w coś, czego de facto nie ma; podejmujemy decyzje wierząc, że będzie jakaś przyszłość, bardzo często zależna od nieistniejących w realnym świecie czynników (np. bierzemy kredyt wierząc, że za 20 lat nadal będziemy w stanie go spłacać). To wiara w wyobrażone odróżnia najbardziej ludzi od innych zwierząt, pomaga tworzyć narracje, które m.in. sprawiły, że człowiek mianował się bogiem względem innych istot czy ludzi.
W wielokulturowej grupie performerów – amatorów i osób związanych ze sztuką, skonfrontujemy się z tematem wiary, jako czynnika porządkującego nasze życie. Zastanowimy się, jak fakt, że wierzymy w wolny rynek, powszechną sprawiedliwość, świat bez granic, zrównoważony rozwój czy to, że Polska jest Chrystusem Narodów, wpływa na nasze codzienne wybory i funkcjonowanie w świecie. Odwołamy się do bezpośrednich doświadczeń członków grupy – ich percepcji stosunków postkolonialnych, czy wyznawanych religii. Zderzymy nasze wierzenia z przesądami, stereotypami, słabymi punktami tej wiary. Innymi słowy, spróbujemy prześwietlić to, co najbardziej odróżnia gatunek ludzki od innych zwierząt.
Spektakl jest trzecią częścią teatralnej trylogii Strefy WolnoSłowej Zwierzęta-Ludzie-Bogowie, efektem końcowym kilkumiesięcznych warsztatów teatralnych, tanecznych, muzycznych i wizualnych z udziałem Polaków, migrantów i uchodźców.
Występują: Emil Arkuszewski, Valentina Baudolyno, Agnieszka Bąk, Ewelina Brudnicka, Marta „Tsu tsu“ Chlebicka, Amok Choreomaniak, Łukasz Cybiński, Barbie Herman, Olga Honharuk, Vira Hres, Katarzyna Iwańska, Magda Janiszewska, Runak Kadr, Kasia Katana, Olga Klochko, Agnieszka Korniłow, Alona Kozyr, Maciej Jan Kraśniewski, Pavlo Luhovyi, Elżbieta Mazur, Diego Meza, Joanna Mueller, Marta Nowicka, Khavra Pashaeva, Mohammadreza Rezazadeh, Anna Romanenko, Basia Rostek, Reza Samadzadeh, Aliaksandra Shapialevich, Valentina Sorochan, Kumar Sudheir, Angelika Szkołuda, Misiek Szy, Kamilla Tantasheva, Farid Torabpour, Monika Trzeciak, Monika Tuniewicz, Jacek Twarowski, Aliaksandr Unukovich, Supriya Wardejn
Reżyseria: Alicja Borkowska
Tekst: Przemysław Pilarski współpraca: Tomasz Gromadka
Choreografia: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Katarzyna Stefanowicz
Trening aktorski: Dorota Papis
Muzyka: Ray Dickaty oraz uczestnicy warsztatów muzycznych Strefy WolnoSłowej
Wizualizacje: Maria Porzyc oraz uczestnicy warsztatów wizualnych Strefy WolnoSłowej
Produkcja: Weronika Chinowska, Magdalena Duszyńska-Łysak
Projekt współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej – Programu Kreatywna Europa w ramach projektu “Beyond Theater”. Ten projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko jej autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.