• pl
  • en
  • Aktualności
    5 i 6 grudnia, godz. 19:30

    Trzecia odsłona spektaklu – międzykulturowego wydarzenia performatywnego inspirowanego „Narodem roślin” Stefano Mancuso.

    Polub i zaobserwuj Strefę WolnoSłową na Facebooku i Instagramie!

    CZWARTEK I PIĄTEK, 5 i 6 grudnia o godzinie 19:30

    Mała Scena Teatru Powszechnego im. Zygmunta Huebnera w Warszawie
    Adres: ul. Zamoyskiego 20, Warszawa, najbliższy przystanek tramwajowy / autobusowy Aleja Zieleniecka oraz SKM / Metro M2 Stadion Narodowy.
    Czas trwania — ok. 55 min
    Bilety dostępne na stronie Teatru Powszechnego – LINK [CENA: 30 PLN]

    Imperium | Instalacja performatywna

    Pokaz work-in-progress w Bolonii: 22 lipca 2023 r.

    Premiera w ramach Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku: 3 sierpnia 2023 r.

    Kolejne pokazy:
    30 i 31 października 2024r., 19:30 w
    Teatrze Powszechnym w Warszawie: pokazy z napisami w j. angielskim i ukraińskim
    30.10 – pokaz z tłumaczeniem na Polski Język Migowy (PJM)
    Rezerwacja wejściówek mailowo: kontakt@strefawolnoslowa.pl

    OPIS

    Las jest świadkiem, słucha, pomaga. Daje nadzieję, bezpieczeństwo i schronienie. Jest pełen wskazówek, odgłosów. I ludzi – tych ukrytych za powalonymi drzewami i przemoczonych po przeprawie przez bagna oraz tych niosących im wodę i suche ubrania. Jest też pełen ptaków i dzikich zwierząt, które okazują się w nocy mniej straszne od straży granicznej i uzbrojonego wojska.

    „Imperium” to instalacja performatywna inspirowana obrazem kroczącego lasu z „Makbeta” oraz doświadczeniami osób migrujących i pomagających na granicy polsko-białoruskiej. Czerpiemy inspirację z tekstu Szekspira i obrazów kryzysu humanitarnego na pograniczu, by zastanowić się nad strategiami przetrwania w czasie ucieczki, nad tym, jak natura potrafi sprzyjać człowiekowi w kryzysie, jak pomóc uchodzącym i jak gesty solidarności są kryminalizowane przez władzę. Wreszcie – ile zła mieści się we władzy, która jest bezkarna?

    TWÓRCY I TWÓRCZYNIE

    Alicja Borkowska – opieka reżysersko-dramaturgiczna, teksty na podstawie historii z pogranicza polsko-białoruskiego

    Adrien Cognac – wizualizacje i wideo

    Ray Dickaty – muzyka

    Filip Ejsmont – światło

    Artur Pałyga – teksty na podstawie „Makbeta”

    Warwara Ściepanowa – performance, taniec

    Oma Ukwuoma – performance, taniec

    Altro Volta – muzyka (akordeon), performance

    Lukas Wójcicki – opieka choreograficzna, performance, taniec

    Maja Skrzypek – konsultacja kostiumów

    Agata Kubis – współpraca fotograficzna

    Performatywna sesja zdjęciowa z udziałem:
    Mamadou Goo Ba, Alicja Borkowska, Maciek Diduszko, Jarmiła Rybicka, Farid Torabpourshiraz, Oma A. Ukwuoma, Łukasz Wójcicki

    TOURNEE ŁOTWA - LITWA 2024


    POKAZY W MAJU I CZERWCU 2024 ROKU:

    Tournée Łotwa-Litwa:

    16 maja – Dyneburg, Łatgalia, Łotwa

    18 maja – Ryga, Łotwa
    21 maja – Wisaginia, Litwa
    23 maja – Wilno, Litwa

    NAJBLIŻSZE POKAZY

    Najbliższe terminy pokazów w Polsce:
    Środa i czwartek, 30-31 października, 19:30 – Teatr Powszechny im. Zygmunta Huebnera w Warszawie

    ENG / UKR / PJM
    30 październikapokaz z napisami w j. angielskim i ukraińskim oraz z tłumaczeniem na Polski Język Migowy (PJM)

    ENG / UKR
    31 października
    pokaz z napisami w j. angielskim i ukraińskim

    Po pokazach zaplanowane są dyskusje o aktualnej sytuacji – kryzysie na granicy polsko-białoruskiej.
    Prowadząca: Aleksandra Chrzanowska

    WSTĘP WOLNY. LICZBA MIEJSC OGRANICZONA
    Zarezerwuj wejściówkę: mailowo kontakt@strefawolnoslowa.pl przez formularz: https://forms.gle/mdvbbR8S9exAXEeW8

    RECENZJE

    „Imperium” jest rodzajem spektaklu nie tyle dokumentalnego, ile dokumentującego sytuację, która wydarza się zarazem współcześnie i bardzo niedaleko, a jednocześnie w przestrzeni, która zdaje się nie dotyczyć prowadzących spokojne, codzienne życie obywateli państwa, uczestników systemu, którego składową staje się opisywana sytuacja. Składową bardzo niewygodną, niechętnie przyjmowaną do świadomości, spychaną na jej obrzeża, trudną do zrozumienia, do rozwiązania bez wychodzenia z tak zwanej strefy komfortu. (…). Siłą tej opowieści jest stawianie pytań za pomocą metafor i budzenie w widzu niepewności co do tego, po której stronie tej metafory się znajdujemy. (…). Spektakl jest odpowiedzią na sytuację niesprawiedliwości i łamania praw człowieka na szlaku migracyjnym przebiegającym przez granicę polsko-białoruską, zapoczątkowanym ponad dwa lata przed premierą sztuki. (…). „Imperium” jest o wybieraniu perspektywy spojrzenia. O tym, jakie wartości decydujemy się widzieć, jakich wartości decydujemy się bronić, jaki idzie za tym strach i jaka nadzieja. Jest też o sile tej ostatniej, chociaż twórcy spektaklu nie podejmują się próby rozstrzygnięcia jaki będzie efekt toczących się na tych wieloznacznych granicach zmagań. (…). Praca wielu osób składa się w „Imperium” na całość, która oprócz opisanej wartości społecznej, jest dobrze zrealizowanym dziełem teatralnym, pozostawiającym widza w stanie poszukiwania odpowiedzi na pytanie o własny punkt widzenia (Aleksandra Karmelita, Dziennik Teatralny)


    Premierę przejmującego, dobitnego spektaklu pokazała [na Festiwalu Szekspirowskim – przyp. teatru] Strefa Wolnosłowa, organizacja pozarządowa współtworzona przez uchodźczynie i migrantów. „Imperium” jest inspirowane „Makbetem” i figurą Lasu Birnamskiego, który w finale ruszyć ma na uzurpatora. Artyści sięgają jednak jednocześnie po opowieści ofiar pushbacków na granicy polsko-białoruskiej, udokumentowane przez Alicję Borkowską, a także na zdjęciach Agaty Kubis. Historia oszalałego tyrana prześladowanego przez widma swoich ofiar nabiera tu zarazem aktualności i wieloznaczności – po żadnej ze strony granicy nie ma pozytywnego bohatera, dostaje się tu władcom Polski z PiS, ale wina Łukaszenki jest bezsprzeczna, choć nie pada żadne nazwisko polityka czy dyktatora. Las staje się tu żyjącym bohaterem, a nie tylko politycznym symbolem, czy narzędziem kamuflażu wojsk (jak w oryginalnym „Makbecie”) (Witold Mrozek, „Gazeta Wyborcza”)


    Las jest pełen ludzi – tych ukrytych za powalonymi drzewami i przemoczonych po przeprawie przez bagna oraz tych niosących im wodę i suche ubrania. Jest też pełen ptaków i dzikich zwierząt, które okazują się w nocy mniej straszne od straży granicznej i uzbrojonego wojska. Na scenie trójka aktorów i jeden muzyk grający na akordeonie. Są różnych narodowości i pochodzenia, co akurat w tym przypadku ma znaczenie. Są reperezentantami tych, którzy przeżywają w lesie gehennę. Strach, choroby, upokorzenie. Wszystko za sprawą mundurowych, którzy powinni nieść pomoc, a są jedynie postrachem potrzebujących pomocy. „Ja tylko robiłem to, co mi kazano” – pada ze sceny. Już gdzieś to słyszeliśmy. Czy nie w Norymberdze? (…). Ten minimalistyczny spektakl wykorzystujący nowoczesne multimedia, stawia pytanie o człowieczeństwo, o granice, których przekraczać nie wolno. Które jednak przekraczamy, bo musimy. Czy chemy? Dla tego orderu od Makbeta. Dla przychylności Makbeta (Małgorzata Klimczak, Dziennik Teatralny)


    Z ciekawego konceptu, w którym Las Birnamski staje się lasem na polskiej granicy, gdzie cierpią i giną ludzie, powstał poetycki, poruszający, mocny i bardzo ważny spektakl. Opowieści uchodźczyń i uchodźców ubrane są w spójną formę performatywną: słowo łączy się z ruchem, wizualizacjami i minorową muzyką, graną na żywo. Publiczność staje się częścią tego doświadczenia, zachęcana do czytania wiadomości zaginionych osób, wyławiana przez reflektor, przesuwający się po widowni jakby przeszukiwał las (Przemysław Gulda, „Gazeta Wyborcza”, Gulda Poleca


    Zdjęcia z premiery pochodzą z zasobów 27. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku 2023.

    Autor grafiki: Łukasz Wójcicki, zdjęcie: Agata Kubis

    Spektakl powstał jako produkcja Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku w ramach konkursu Szekspir Off.

    Szczególne podziękowania dla wszystkich osób, które podzieliły się swoimi historiami związanymi z pomocą na granicy, dla m.st. Warszawy za stypendium artystyczne dla Alicji Borkowskiej, które umożliwiło pracę nad tymi historiami, a dla Cantieri Meticci za stworzenie warunków do rezydencji i pokazu work in progress, który pomógł nam w dokończeniu pracy. Wszystkie osoby pragnące włączyć się w pomoc na granicy polsko-białoruskiej zachęcamy do zakupów na sklepbezgranic.pl,  do wspierania Stowarzyszenia Egala, Fundacji Bezkres, Fundacji No to ci pomogę, do rozmów z rodziną, znajomymi i nieznajomymi o tym, co dzieje się na naszym pograniczu.

    tak
    nie
    nie
    tak
    nie
    nie
    nie
    nie
    nie
    nie
    Content | Menu | Access panel