Trzecia odsłona spektaklu – międzykulturowego wydarzenia performatywnego inspirowanego „Narodem roślin” Stefano Mancuso.
Polub i zaobserwuj Strefę WolnoSłową na Facebooku i Instagramie!
CZWARTEK I PIĄTEK, 5 i 6 grudnia o godzinie 19:30
Mała Scena Teatru Powszechnego im. Zygmunta Huebnera w Warszawie
Adres: ul. Zamoyskiego 20, Warszawa, najbliższy przystanek tramwajowy / autobusowy Aleja Zieleniecka oraz SKM / Metro M2 Stadion Narodowy.
Czas trwania — ok. 55 min
Bilety dostępne na stronie Teatru Powszechnego – LINK [CENA: 30 PLN]
W weekend 10 i 11 grudnia zaprosimy Was do wspólnej rozmowy o strategiach i sposobach bycia razem, o budowaniu nowej wielojęzycznej i wielokulturowej wspólnoty.
Sobota 10.12:
♦ 12:00-16.00
🔶 Katarzyna Sienkiewicz: warsztat „Otwarta pracownia ornamentu białoruskiego” (zapisy: sienkiewiczkatarzyna1@gmail.com)
♦ 18.00-20.00
🔶 Nadya Sayapina Performance „(non) absence – (non) presence”
🔶 Maryia M. i Taras Gembik „Wieczorny performance poetycki”
▶️20.00 Open P-U-B Polska / Ukraina / Białoruś
Niedziela 11.12:
♦ 13.00 Weronika Godlewska i Kolektyw Wolne, czyli idziemy razem na Adę Puławską na Kiermasz na Bezgranicę #2 → ZOBACZ WYDARZENIE
♦15.30-18.30 lunch performatywny (Jasna 10)
🔷 Maria Rafijewa-Firlej, Krystyna Nikolska: „Alicja w krainie czarów”
🔷 Aleksandra Żuk: „W Polsce są g/Głusi migranci.”
🔷 Krystyna Nikolska, Ewa Mazgajska: „Kobiecość w ruchu”
🔷 Kinga Molińska, Martyna Nitkowska, Maryna Siliakova: „Kolektywny zin – działania warsztatowe z młodzieżą”
🔷 Mila Burchart
♦19:00
🔷 Bartosz Jakubowski, Rafał Domagała, Maja Gomulska (Kolektyw X-Philes)“Poezja to nie luksus – kolektywne działanie performatywne”
Większość wydarzeń odbywa się w Warszawskiej Świetlicy Krytyki Politycznej na Jasnej 10 lok. 3
Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.
♦ „Otwarta pracownia ornamentu białoruskiego”, godz, 12.00-16.00
Warsztat malarsko-integracyjny, który będzie doskonałą okazją do zabawy i eksperymentowania z tradycyjnymi ornamentami techniką tkania wzorów farbami. Uczestnicy i uczestniczki będą korzystać z przygotowanych wcześniej szablonów, które posłużą do odbijania wzorów na podobraziach. Każdy wykona fragment ręcznika-obrazu. Poszczególne elementy zostaną połączone w jedną, podłużną pracę, która przypominać będzie tradycyjny, tkany lub haftowany ręcznik obrzędowy (forma towarzysząca Białorusinom podczas rytuałów, od narodzin do śmierci). Podczas warsztatów zostanie przybliżona symbolika poszczególnych wzorów. Agnieszka Róż zajmie się wyławianiem z pamięci wspomnień i historii wokół tradycyjnych tkanin i babć-tkaczek.
▪️ Katarzyna Sienkiewicz – poetka i malarka, pochodząca z Podlasia, przedstawicielka białoruskiej mniejszości narodowej, mówiąca po polsku i białorusku.
▪️ Agnieszka Róż – inicjatorka i kuratorka Instytutu Otwartego. Buduje przestrzenie edukacyjne w nurcie gestalt, opiekuje się procesami twórczymi nastawionymi na zmianę społecznych postaw i przeciwdziałanie wykluczeniom.
ZAPISY: sienkiewiczkatarzyna1@gmail.com
https://fb.me/e/25aOwv6IU
♦ „(non) absence – (non) presence”, godz. 18.00
Performnce „(non) absence – (non) presence” – to praktyka / rytuał zbiorowego opowiadania historii. Opiera się na zebranych przez artystkę wywiadach z migrantami z różnych krajów mieszkającymi w Polsce. Historie te opowiadają o przedmiotach związanych z domem, miejscach, ludziach, wspomnieniach o czymś ważnym, o przedmiotach nieobecnych i obecnych, istniejących i znikających, ale żyjących w pamięci, ciele i odczuciach. Te historie mówią o tym, że niezależnie od tego, czy straciliśmy dom, czy wyjechaliśmy przymusowo, czy na własną rękę, czy wyjechaliśmy bezpowrotnie czy nie, z walizkami czy bez, z jakiego kraju i tradycji kulturowej jesteśmy, czy jesteśmy przywiązani do rzeczy czy nie, jesteśmy podobni i bliscy w naszych wspomnieniach. Wszyscy jesteśmy migrantami w (nie)obecności naszej przeszłości.
▪️ Nadya Sayapina jest artystką interdyscyplinarną, urodzoną w Białorusi w 1989 roku. Poprzez różne formy – performance, multimedia, instalacje, malarstwo, teksty, arteterapię i praktyki partycypacyjne – skupia się na mediacji jako możliwości wyrażenia głosów „innych”.
♦ „Wieczorny performance poetycki”, godz. 19.00
Poezja to piękna forma komunikacji i wyrażania siebie. Dzięki poezji poznajemy język, kulturę i tradycje innych narodów. Chcemy zaprosić Państwa do wzięcia udziału w wieczornym występie poetyckim. Usłyszycie białoruską poezję w wykonaniu Tarasa Gembika, który jest urodzonym w Ukrainie aktywistą & performerem, mieszkającym obecnie w Warszawie oraz założycielem SDK „Słonecznik”.
▪️ Maria M. pochodzi z Białorusi, jest warszawską aktywistką, miłośniczką sztuki, przyszłą kuratorką sztuki i organizatorką białoruskojęzycznych
wydarzeń kulturalnych. Aktywnie działa w ukraińskiej społeczności solidarnościowej SDK „Słonecznik”, która pomaga różnym grupom migrantów znaleźć dom i bezpieczną przestrzeń w Warszawie.
▪️ Taras Gembik – performer, pracownik kultury. Urodzony w Kamieniu Koszyrskim w Ukrainie. W Polsce mieszka od 2013 r. Współtwórca kolektywu Blyzkist, czyli bliskość, skupiającego się na tworzeniu wspólnoty różnorodnych osób z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, a także Solidarnego Domu Kultury „Słonecznik” przy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Artysta oprowadza po wystawach, tłumacząc sztukę na język osobistej empatii i piękna, organizuje performanse, tłumaczy wystawy na język ukraiński również w innych galeriach
Niedziela 11.12:
♦ 13.00 Weronika Godlewska i Kolektyw Wolne ( Ada Puławska – kiermasz na Bezgranicę#2 (walk & talk) ) – zimowy benefit na działania aktywistyczne przy granicy polsko-białoruskiej!
♦15.30-18.30 lunch performatywny (Jasna 10)
„Alicja w krainie czarów”.
Warsztaty literacko-teatralne dla dzieci od 8 do 14 lat
Cykl warsztatów prowadzonych w Teatrze Powszechnym dla dzieci. Założeniem projektu jest rozwijanie zdolności słuchania, opowiadania oraz wyrażania świata wyobraźni poprzez sztukę. Inspiracje do ćwiczeń teatralnych i pisarskich czerpiemy z powieści Lewisa Carolla pt. „Alicja w krainie czarów”. Uczestnicy i uczestniczki warsztatu tworzą własną interpretacje bajki.
▪️ Krystyna Nikolska – aktorka teatralna i filmowa. Absolwentka Narodowego Uniwersytetu Artystycznego im. Iwana Kotlarewskiego w Charkowie
▪️ Maria Rafijewa-Firlej – aktywistka społeczna. Absolwentka Wydziału Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego oraz Historii Sztuki w Collegium Civitas
♦ „W Polsce są g/Głusi migranci”
Spotkanie z g/Głuchymi migrantami z Warszawy. W ramach działań instytutowych zorganizowane zostało spotkanie przy malowaniu dla g/Głuchych migrantów. 11 grudnia, podczas lunchu performatywnego, będziemy gościć uczestników spotkania, którzy opowiedzą nam o sobie, swoich doświadczeniach, kulturze i językach migowych. W przestrzeni Świetlicy Krytyki Politycznej będzie także dostępna do oglądania wystawa prac, które powstały podczas spotkania przy malowaniu oraz wystawa książek dotyczących języków migowych i kultury Głuchych.
▪️ Aleksandra Żuk jest nauczycielką języka polskiego i instruktorką teatralną. Uczy polskiego zarówno słyszących, jak i g/Głuchych migrantów i migrantki oraz g/Głuchych polskiego pochodzenia. Wśród swoich doświadczeń ma prowadzenie warsztatów teatralnych dla g/Głuchej młodzieży, pracowała także z młodzieżą i dziećmi z Białorusi. W ramach Instytutu Otwartego organizuje spotkanie dla g/Głuchych migrantów i migrantek.
♦ „Kolektywny zin – działania warsztatowe z młodzieżą”
Publikacja stworzona przez młodzież z doświadczeniem uchodźczym i migranckim ukazująca ich codzienność, będąca opowieścią o nich samych. W trakcie ostatnich tygodni Martyna Nitkowska, Kinga Molińska i Maryna Siliakova przeprowadziły warsztaty wokół tematu codziennego autoportretu dla młodzieży, skupiacie się na pracy z gliną, fotografią i kolażem. Efekty ich pracy zostaną przedstawione w formie publikacji, którą prowadzące warsztaty zaprojektują wspólnie z uczestniczkami projektu.
▪️ Kinga Molińska urodziła się w 1999 r. w Cieszynie. Ukończyła Filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie studiuje grafikę na ASP w Katowicach. Zajmuje się malarstwem, fotografią i rzeźbą. W swoich pracach skupia się na badaniu relacji dojrzewania z młodszą siostrą.
▪️ Maryna Siliakova urodziła się w 1992 roku w Doniecku w Ukrainie. W 2017 roku przeprowadziła się do Polski. W Warszawie postanowiła zmienić zawód. Z wykształcenia chemik, Marina obroniła dyplom z projektowania graficznego w Społecznej Akademii Nauk w Warszawie. Maryna tworzy zarówno kolaże analogowe, jak i cyfrowe. Tworzy analogowe kolaże z wycinków ze starych magazynów, łącząc je z akrylowymi fakturami. W jej pracach jest naiwność, dziecinność i świat, który nie istnieje w rzeczywistości. Jej prace pokazywane były na wystawach zbiorowych w Norwegii, Czechach, Warszawie i Hiszpanii.
▪️ Martyna Nitkowska – ur. w 1997 roku w Gdyni. Aktualnie pracuje nad dyplomem w PWSFTviT na Wydziale Organizacji Sztuki Filmowej oraz w Katedrze Fotografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Absolwentka Programu Mentorskiego Sputnik Photos; Summer School of socially engaged art zorganizowany przez ISSP w Łotwie, członkini Kolektywu Zdjęcia do dokumentów.
♦ „Poezja to nie luksus”, godz.19.00
Kolektywne działanie performatywne. Bartosz Jakubowski w raz z X-Philes zapraszają do wspólnego uczelnia na pamięć, ale i z sercem queerowej poezji Ukraińskiej, Polskiej i Białoruskiej w oparach kompotu jabłkowego.
▪️ X-Philes – Archiwum poezji queerowej działające od 2021 roku. Projekt powstał z inicjatywy Bartosza Jakubowskiego, do którego dołączyli Rafał Domagała, Maja Gomulska, Gabriela Sułkowska, Alka Nauman, Weronika Wysocka. Prace nad projektem otworzył open call na teksty poetyckie opisujące nieheteronormatywne doświadczenia. Ze nadesłanych zgłoszeń powstał zin, który w wizualnej formie stanowił nawiązanie do gejowskich i lesbijskich magazynów wydawanymi w Polsce w latach 90. Podczas zeszłorocznego wydarzenia „Języki radykalnej wrażliwości” organizowanego przez Zachętę, X-Philes przedstawili raport na temat kondycji współczesnej polskiej poezji queerowej, przygotowany na podstawie zgłoszeń otrzymanych w open callu. Od tego czasu kolektyw prowadzi różne działania mające na celu popularyzację poezji queerowej – slamy poetyckie, poetycki hotline/telefon zaufania, performance i wystawy. X-Philes interesuje to, w jaki sposób język poetycki może przekazywać nieheteronormatywne doświadczenia i przez to działać terapeutycznie oraz wspólnototwórczo.
▪️ Bartosz Jakubowski – ur. 1994. Mieszka i pracuje w Warszawie, absolwent fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Laureat Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2021). Inicjator, producent i kurator projektu X-Philes (2021–) upowszechniającego queerową poezję. Jego twórczość ma charakter dokumentalny i kolektywny, a jej podstawą jest research w połączeniu z pracą z ciałem – Improwizacja w kontakcie oraz BMC.
Większość wydarzeń w ramach Instytutu jest współorganizowana przez Strefę Wolnosłową i Jasną 10. Warszawską Świetlicę Krytyki Politycznej w ramach programu Centrum Jasna finansowanego ze środków Miasta Stołecznego Warszawy oraz w ramach projektu The N.E.W. School realizowanego we współpracy z Allianz Kulturstiftung.