Złodzieje rowerów – Historie migrujące >

Pod koniec marca ruszył nowy projekt fundacji Strefa WolnoSłowa „Historie migrujące”! Do udziału w projekcie zaprosiliśmy aktorów, konstruktorów, rysowników, muzyków, entuzjastów rowerowych i entuzjastów w ogóle. Wszystkich tych, którzy mieli ochotę wziąć udział w warsztatach teatralnych, muzycznych, scenograficznych, plakatowych, wizualnych – w grupach międzynarodowych. Rezultatem trzymiesięcznej pracy warsztatowej był spektakl rowerowy „Złodziej rowerów”, który odbył się 27 czerwca 2015 roku w Warszawie.

Punktem wyjścia do pracy warsztatowej – teatralnej, muzycznej, scenograficznej i filmowej był  film „Złodzieje rowerów” – historia, obrazy, sceny i motywy zostały wykorzystane jako inspiracja do tworzenia choreografii, monologów, tekstów, opowieści, akcji scenicznych i performatywnych, wideo oraz dźwięków. W dramaturgii spektaklu wieńczącym pracę warsztatową historia De Siki przeplatała się z historiami i materiałami zebranymi w czasie warsztatów, zatem z biografiami samych uczestników oraz z opowieściami uchodźców. Warsztaty były refleksją nad miastem i jego otwartością na obcych, na tych dopiero przybyłych i tych, którzy starają się od jakiegoś czasu ułożyć w nim życie. Tworzenie dramaturgii spektaklu na kanwie historii De Siki pozwoliło na porównanie bohatera Złodziei Rowerów i sytuacji migracyjnej. Bohater De Siki przygląda się życiu miasta, ale w nim nie uczestniczy, miejsca, spotkania, wydarzenia ogląda jak przez szybę, nie utożsamia się z prawami nim rządzącymi. Instytucje, do których się zwraca nie spełniają swojej funkcji, a niezapisane zasady społeczne są mu obce. To, co się przytrafia jest niezrozumiałe i chwilami surrealistyczne, a wszelkie próby wytłumaczenia tego, co się dzieje, spełzają na niczym. Przez cały czas towarzyszy mu wzrok syna, wpatrzonego w niego z wielką nadzieją na zmianę. Prześledziliśmy historię bohatera De Siki oraz zebrane historie uchodźcze poprzez analogie sytuacji, problemów, wyzwań. Naszym bohaterem był ojciec podróżujący z synem, odpowiedzialny za zdobycie pracy, utrzymanie rodziny, wysłany z misją i obawiający się porażki i zawiedzionego wzroku syna.

 WIĘCEJ O SPEKTAKLU „ZŁODZIEJE ROWERÓW”

WARSZTATY TEATRALNE

Prowadzenie: Alicja Borkowska (Strefa WolnoSłowa), Tomasz Gromadka (Strefa WolnoSłowa) , Katarzyna Krapacz (Studio Teatralne „Koło”), Grzegorz Ryczywolski (poeta, pisarz)

ALICJA BORKOWSKA  - założycielka i prezeska Strefy WolnoSłowej. Pomysłodawczyni i koordynatorka wszystkich projektów artystycznych fundacji: trzech edycji „Azylu Warszawa”, „Otwarte”, „Teatr miejski”, „Migrating Theater”, „The City Ghettos of Today” i „Historie migrujące”. Wyreżyserowała kilkanaście spektakli m.in. „Tu jest lepiej. Przyjeżdżajcie!”, „Przywiozę tu swoje podwórko”, „Przecież nie mogę tu zostać”, „Mówię do Ciebie o Polsce”, „Rozgubieni”, „Całe życie przed sobą”, „Uczta”, „Burza”. Więcej o Alicji w zakładce O NAS.

TOMASZ GROMADKA – prowadzący warsztaty teatralne: członek zarządu fundacji Strefa WolnoSłowa. Dramaturg, koordynator kontaktów ze szkołami i innymi placówkami, organizator projektów wielokulturowych i prowadzący warsztaty teatralne. Dramaturg spektakli fundacji “Tu jest lepiej. Przyjeżdżajcie!”, “Przywiozę tu swoje podwórko”, „Przecież nie mogę tu zostać“, “Mówię do Ciebie o Polsce”, “Koniec Titanica”, “Już widać Europę”, “Rozgubieni”, “Całe życie przed sobą”, “Krótkie historie długiego czekania”, “Miranda patrzy na morze”; współautor tekstów do spektaklu “The island is full of noises” w ramach projektu “The City Ghettos of Today”.

KATARZYNA KRAPACZ– prowadząca warsztaty teatralne, współreżyserka wydarzenia końcowego projektu – studiowała Wiedzę o Teatrze na warszawskiej Akademii Teatralnej, od 2006 roku związana ze Studiem Teatralnym Koło i Stowarzyszeniem Artanimacje. Pracowała jako asystent reżysera i koordynator spektakli Igora Gorzkowskiego (w Studiu Teatralnym Koło, Teatrze Ochoty i Teatrze Powszechnym). Inicjatorka polsko-ukraińskiego „Projektu Witkacy” (spektakle w Charkowie, Lwowie, Rzeszowie i Warszawie). Reżyserka spektakli: „Latawiec” na podstawie I. Turgieniewa, „Jak zamknę oczy to widzę to wszystko” opartego na historiach byłych pracowników Polskich Zakładów Optycznych oraz czytań performatywnych: „Cwaniary. Portrety” S. Chutnik i „Niewidzialne miasta” I. Calvino. Autorka filmów dokumentalnych: „Nowe Dynasy” o byłych kolarzach związanych z KS Orzeł, „Videonotacje” o byłym Instytucie Weterynarii oraz filmu o Polskich Zakładach Optycznych w ramach projektu Patchwork Warszawa.

GRZEGORZ RYCZWOLSKI– prowadzący warsztaty teatralne, część dramaturgiczną, współdramaturg wydarzenia finałowego projektu – poeta, animator kultury. Absolwent psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Autor książki „Wiosenne porządki” (Łódź, 2012) i kilku sztuk teatralnych, gł. dla dzieci i młodzieży. W latach 2010-11 prowadził zajęcia z twórczego pisania dla imigrantów w Fundacji Rozwoju „Oprócz Granic”. Od 2012 pracuje w Teatrze Baza. Ważniejsze zrealizowane projekty: Historie Kuchenne (2012-2014); Bajkobus (2013-2014), Centrum Kultury Teatr Baza (od 2014). Przebyte szkolenia: „Multipolis” dla młodych animatorów kultury (MCKiS), Laboratorium Edukacji Twórczej (CSW), kurs Teatru ze Społecznością Johna Somersa.

Praca w ramach warsztatu teatralnego przewidywała pisanie tekstów, tworzenie choreografii, przygotowanie monologów i scen, jak również ścisłą współpracę z innymi grupami warsztatowymi – muzyczną, scenograficzną i wizualną. Dzięki temu uczestnicy warsztatów poznali teatr jako interdyscyplinarną dziedzinę sztuki i pozyskali wiedzę i umiejętności dotyczące nie tylko podstawowych technik aktorskich, pracy z przestrzenią, przedmiotem, tworzenia monologów i scen dialogowych, ale również nauczą się myśleć o pracy teatralnej jako o możliwości przeplatania różnych dziedzin sztuki, przekonają się o bogactwie, jakie może wnieść do pracy teatralnej współpraca z muzykami czy wykorzystanie wizualizacji i materiałów wideo. Pierwsze spotkania warsztatowe skupiły się na grach i ćwiczeniach integracyjnych, podstawowych zadaniach aktorskich, grach teatralnych, improwizacjach indywidualnych i grupowych, pracy w przestrzeni, pracy z ciałem i głosem. Druga część warsztatów skupiła się na pracy z tekstem i opracowywaniu materiałów do wspólnie tworzonej dramaturgii. Film  ”Złodzieje rowerów”  był ramą opowieści, w której uczestnicy wykorzystali swoje doświadczenia, historie i kreatywność.

WARSZTATY SCENOGRAFICZNO-KONSTRUKCYJNE

Prowadzenie: Kinga Nowicka (Teatr Narodowy w Warszawie), Wiktor Korzeniewski (Studio Teatralne „Koło”)
Mechanik rowerowy: Wowik Zygmunt

KINGA NOWICKA -  asystentka scenografa i specjalistka rzemiosła teatralnego w pracowni modelarsko-malarskiej w Teatrze Narodowym w Warszawie. Absolwentka scenografii Akademii Sztuk Pięknych im.Jana Matejki w Krakowie oraz magister sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.Tworzyła scenografię do trzech premier w Teatrze Dramatycznym w Warszawie oraz współpracowała z Teatrem Roma. Asystentka scenografki instalacji artystycznej i performansu „Miranda patrzy na morze”, które odbyły się w ramach projektu „The City Ghettos of Today” w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.

W ramach warsztatu powstały – zaprojektowane przez uczestników zajęć pod okiem prowadzących – rowery artystyczne dla aktorów, rowery-przedmioty sceniczne do konkretnych scen spektaklu, rowery-instrumenty, czy rowery służące do projekcji wideo powstałych w ramach warsztatów wizualnych. W czasie zajęć uczestnicy, pod okiem scenografa i konstruktora, nauczą się, jak każdy przedmiot, nawet najbardziej codzienny, może stać się przedmiotem artystycznym.

Szczególne podziękowania dla Wowika Zygmunta, dzięki któremu wszystkie rowery wzięły udział w spektaklu i wyjechały na warszawskie ulice!

 

WARSZTATY MUZYCZNE

Prowadzenie: Ray Dickaty (Warszawska Orkiestra Improwizowana)

Ray Dickaty - jest saksofonistą i kompozytorem.  Ma w dorobku ponad 60 nagrań z różnymi składami. Brał udział w licznych trasach koncertowych i występował w programach telewizyjnych i radiowych na całym świecie. Jako członek Spiritualized był odpowiedzialny za aranżację sekcji dętej. Grał na albumie Dr Johna „Anutha Zone” oraz na płytach Spiritualized  ”Live at the Albert Hall”, „Let it Come Down” i „Amazing Grace”. Jako członek zespołu Moonshake należącego do wytwórni Too Pure wydał dwie płyty oraz grał razem ze Stereolab i Cornershop oraz występował wspólnie z PJ Harvey. Ze swoim zespołem Solar Fire Trio grającym free jazz noise, nagrał trzy szlagierowe albumy i odbył trasę supportując Juliana Cope’a. Ponadto, nagrywał i wystepował m.in. z takimi wykonawcami jak: Moose, Lush, Durutti Column, AMP, The Duke Spirit, Six by Seven, Damo Suzuki, Slipstream, Thighpaulsandra, Soulsavers (Mark Lanegan), Sonic Youth, Suicide, Super Numeri, John Moores Revolution 9, Michael J Sheehey i The Flowers of Hell. Współpracował z Eddie’m Prevostem, założycielem legendarnego AMM, a także grał z takimi improwizatorami jak: Philip Marks, Chris Corsano, Brigitte Kuepper, John Butcher, Lol Coxhill, Carlos Zingaro, John Edwards, Martin Kuchen, Jeffery Morgan, Evan Parker i wielu innych. Obecnie mieszka w Warszawie i jest aktywnym przedstawicielem polskiej improwizowanej sceny muzycznej. Współpracuje z takimi muzykami jak: Maciej Bielawski, Mikołaj Palosz, Paweł Szpura, Patryk Zakrocki, Hubert Zemler, Ksawery Wójciński, Rafał Mazur, Michał Dymny, Tomek Chołoniewski. Jest także członkiem Trifonidis Free Orchestra.
źródło: SpaceFest

Grupa warsztatowa w porozumieniu z innymi grupami twórczymi projektu, pod okiem profesjonalnych artystów stworzyła oprawę muzyczną kolejnych odsłon spektaklu, wykorzystując zdobytą wiedzę i dźwięki zebrane podczas zajęć.  Warsztat był otwarty zarówno dla tych, którzy posiadają własne instrumenty oraz przygotowanie muzyczne, jak i dla amatorów, zainteresowanych poznaniem podstaw kompozycji, eksperymentami z dźwiękiem czy głosem. W ramach zajęć uczestnicy poznali podstawy improwizacji muzycznej, w której dźwięki tradycyjnych instrumentów przeplatały się z dźwiękami przestrzeni miejskiej, głosami, muzyką nieinstrumentalną.

WARSZTATY PLAKATOWE

Prowadzenie: Katarzyna Muranty-Sawicka (MADEINCOSMOS STUDIO)

KATARZYNA MURANTY-SAWICKA - graficzka, założycielka studia graficznego MADEINCOSMOS STUDIO. Zaprojektowała plakaty oraz materiały promocyjne do wszystkich spektakli teatralnych i projektów Strefy WolnoSłowej. Jej prace pokazywane były na Biennale Plakatu w Wilanowie (2010, 2012) i  na Biennale w Meksyku (2014). MADE IN COSMOS Studio współpracuje z Muzeum Warszawy, Muzeum Narodowym w Warszawie, Galerią Salon Akademii, miesięcznikiem Press i tygodnikiem Wprost.

Zajęcia łączące warsztat kreatywnego pisania oraz pracę nad graficznym przedstawieniem idei, haseł, myśli.  Film „Złodzieje rowerów” oraz historie migrantów i uchodźców zamieszkałych w Warszawie  były inspiracją do tworzenia krótkich form literackich oraz ilustracji nawiązujących treścią do praw człowieka, problemów, z jakimi stykają się na co dzień cudzoziemcy mieszkający w Polsce, problematyką społeczną związaną z prekariatem i bezrobociem. Podczas warsztatów uczestnicy poznali prace najwybitniejszych polskich artystów-grafików oraz podstawy pracy nad typografią. Warsztaty zakończone zostały jednodniowym happeningiem z użyciem stworzonych w ramach warsztatów plakatów.

Plakat_warsztat

Elżbieta Jankowska Sylwia Swat Viera Hres Vita Shkaraban

WARSZTATY WIZUALNE

Prowadzenie: Maria Porzyc

MARIA PORZYC - absolwentka Liceum Plastycznego w Lublinie oraz Wydziału Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Od 2006 roku, oprócz ceramiki, zajmuje się performance art. Dyplom, traktujący o zależnościach pomiędzy ceramiką a performansem, obroniła w 2011 roku. Zainteresowanie sztuką tworzoną „na żywo” i improwizacją zaowocowało w 2008 roku – trwającą do dzisiaj – współpracą z Pawłem Passinim i zespołem neTTheatre. Od tego czasu głównym polem jej działania są nowe media. Jest autorką multimedialnych scenografii do kilkunastu spektakli (m.in. „Hamlet 44″, „Artaud. Sobowtór i jego teatr”, „Morrison/Śmiercisyn”, „Wanda”, „Bramy raju”), z których część także realizuje, m.in. „Turandot”, „Zwierzątka małe zwierzenia”, „Kukła. Księga Blasku”. Współpracuje ze Stowarzyszeniem Teatralnym Chorea (projekcje do spektaklu „Muzg” w reżyserii Tomasza Rodowicza). Scenografia i projekcje do spektaklu „Morrison/Śmiercisyn” zostały wyróżnione na XX Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek „Spotkania” w Toruniu. W pracy wykorzystuje wideo, różne rodzaje animacji i obraz interaktywny tworzony „na żywo”. Czasami różne techniki przenikają się w obrębie jednej projekcji. Równolegle do pracy teatralnej zajmuje się vj-ingiem. Tworzy wizualizacje na koncertach zespołów Blue Rabbit i Tatvamasi.

Praca warsztatowa polegała na twórczym wykorzystywaniu i artystycznym przetworzeniu zebranych wywiadów, historii migrantów i uchodźców oraz kreatywnej reinterpretacji motywów filmu De Siki. Uczestnicy warsztatów nauczyli się dobierać najlepsze i najbardziej efektywne narzędzia do realizacji swoich i wspólnych pomysłów, wykorzystując elementy animacji poklatkowej, dokumentu, wideoartu. Stworzone materiały wizualne wykorzystane zostały w finale spektaklu na Placu Defilad. Sworzenie materiałów wizualnych do spektaklu końcowego projektu umożliwiło uczestnikom poznanie podstaw montażu, animacji oraz specyfiki konstrukcji scenografii multimedialnej. Projekcje teatralne  towarzyszyły scenom i rozwijać tematykę spektaklu.
Zagadnieniami poruszanymi na warsztatach były m.in.: dobieranie najlepszych, najbardziej efektywnych narzędzi do realizacji własnych i wspólnych pomysłów; zapoznawanie się ze sposobami obróbki obrazu pod kątem projekcji (przygotowanie techniczne i formalne); analiza dramaturgii spektaklu pod kątem przygotowywanych projekcji.

 

Organizator: Strefa WolnoSłowa
Projekt współfinansowany przez M.St. Warszawa.
Partnerzy: UNHCR Polska, Stowarzyszenie Plan B, NextBike, Plac Zabaw, Bar Studio, Plac Defilad, Dwa Osiem, Studio Teatralne “Koło”, Zmiana Organizacji Ruchu, Teatr Powszechny, Fundacja “Ocalenie”, Zespół Kancelarii Adwokackich Plac Zbawiciela 2, Veturilo
Patroni medialni: TVP Kultura, Kontynent Warszawa, Radio dla Ciebie

Warsztaty i spektakl „ZŁODZIEJE ROWERÓW” realizowane są dzięki wsparciu Biura Kultury m.st. Warszawy w ramach projektu „HISTORIE MIGRUJĄCE”.