We are waiting for your application until 27 October 2024.
The project consisted of a series of artistic workshops and professional training addressed to the intercultural groups of refugees, asylum seekers, migrants and EU citizens in three cities: Warsaw, Antwerp and Bologna. At the end of the workshop in every city interactive performances were created and presented several times in different venues.
The project aimed to become an unique trans-sectoral platform – all the participating organisations, institutions and small enterprises were willing to create a permanent network concentrated on the cultural and artistic creation as well as on the work placement of refugees, migrants and asylum seekers. Our aim was to involve refugees and asylum seekers in the artistic creation in the host countries and at the same time to give them basic knowledge and skills to work in the field of art, culture, craft and gastronomy in that country. As the very common problem for newcomers to Europe is the lack of the recognition of their studies and professions done in the countries of origin we wanted to create a space in which people with skills of different fields (acting, music, video-making, crafts, cooking, technical skills) could get a training and share their knowledge and abilities for the creation of a piece of art. In this way the project on one hand used the skills and talents of refugees by highlighting their talents and skills, and making these useful in creating a performance. On the other hand it gave refugees the tools and knowledge needed to work in those specific fields in their country of arrival. During the project as part of the local workshops and events, 3 international meetings were also planned (study visit, mid-evaluation meeting and conference) as well as international artists/trainers exchanges. The audiovisual materials created during the workshops were exchanged between the cities and, at the end of the project, they were edited in one artistic documentary to be screened in all the cities where the project was taking place.
WARSAW
The project in Warsaw was divided in two editions of the artistic and professional workshops led by the members of the Strefa WolnoSłowa foundation and ended with performances in the Theater Powszechny (one in mid 2017 and one in mid 2018). The workshop work was divided into four types of artistic workshops run by professional artists collaborating with Strefa WolnoSłowa and having experience in running the artistic activities for the groups of migrants, refugees and people who were not necessarily professionally connected to the art world. The groups were open for maximum 30 participants each (between them refugees and people from the local community). There was a theatre, dance, music and video group. The workshop work consisted in creating choreographies, scenes and monologues as well as music, scenography and videos for the performances. The first part of the workshops each year – from January to April – was dedicated to the workshop work and training, the second part – May and June – was a work on the performance production in which every workshop group participated. In addition to the artistic work on the performance – the professional workshops were launched and also taking care about the technical aspects of the performances. After the premiere of the performance in June 2017 the performance in its integral form and in parts/extracts was shown during the season 2017/2018 in several theaters and venues all over Warsaw.
Czy jesteśmy w stanie stworzyć rzeczywistość idealną? Czy każda próba realizacji utopii musi skończyć się porażką? Czy jesteśmy dziś w stanie śnić i wspólnie uzgodnić wizje idealnej przyszłości? Jaki wpływ miejsce naszego urodzenia ma na to, jak wyobrażamy sobie świat za kilkadziesiąt, kilkaset lat?
Spektakl był finałem działań warsztatowych Strefy WolnoSłowej, która przez poprzedzające cztery miesiące poprzez pracę teatralną, muzyczną, pracę z ciałem oraz wideo zastanawiała się nad różnymi wizjami przyszłości, nad różnymi kształtami utopii. Ponad 40 osób – w różnym wieku i o różnym pochodzeniu kulturowym przygotowało wydarzenie teatralne, które rozegrało się w przestrzeni Pragi – na ulicach, podwórkach i skwerach na warszawskim Kamionku.
„Mężczyzna idzie. Nazywa się. I ma swoje lata. Ale to nieważne. Tak samo jak nieważna jest epoka, w której żyje. To tylko dekoracje. Dzisiaj zabijali nas ci, jutro zabiją tamci. Dzisiaj zabijają nas ludzie, jutro zabije nas powietrze. To są tylko dekoracje. Mężczyzna idzie, jest noc. W kieszeni ma palec, wskazujący. Nie swój. Wziął go sobie na pamiątkę. Wziął go sobie na pamiątkę ze snu. Mężczyzna idzie, ale Władza zatrzymuje mężczyznę. Władza przeszukuje mu kieszenie i znajduje cudzy palec. Władza pokazuje mu ten palec. Mężczyzna może tylko wzruszyć ramionami. Przecież im nie powie, że ten palec mu się przyśnił. Sam już w to nie wierzy. Od tego są rewizje, żeby zmieniać zdanie. Wsadzają go do celi – w tym momencie musi zmierzyć się ze stratą. Nie ma już palca, nie ma snu. Jest tylko rzeczywistość. Moment przełomowy: mężczyzna podejmuje decyzję. Ma tylko rzeczywistość i nic więcej. To za mało. Znika.” fragment tekstu spektaklu / Przemysław Pilarski
Występują: Stephane Rutten, Aika Balkhashbayeva, Bartosz Kasperczyk, Viera Hres, Valentina Baudolyno, Bożena Rudzisz, Alex Bradshaw, Victoria Glowatskaya, Magda Janiszewska, Supriya Kadgave, Ania Udowicka, Lisa Mayorowa, Elżbieta Mazur, Yu Koyanagi, Teresa Michael, Monika Płomińska, Monika Trzeciak, Misiek Szy, Basia Herman, Basia Rostek, Agnieszka Kawka, Łukasz Cybiński, Ania Pietrucha, Sasha Schapialevich, Tomek Jakubczyk, Aditya Kumar, Izabella Pietura, Justyna Laskowska-Otwinowska, Bartosz Kasperczyk
Reżyseria: Alicja Borkowska
Teksty: Tomasz Gromadka, Katarzyna Mazur, Artur Pałyga, Przemysław Pilarski
Muzyka: Ray Dickaty i Warsaw Improvisers Orchestra
Choreografia: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Katarzyna Stefanowicz
Wizualizacje: Maria Porzyc
Produkcja: Weronika Chinowska, Magdalena Duszyńska-Łysak
Grafika: Karolina Kotowska
Kostiumy: Bożena Zaremba
Człowiek żyje w porządku wyobrażonym. Większość aspektów życia społecznego zasadza się na tym, że wierzymy w coś, czego de facto nie ma; podejmujemy decyzje wierząc, że będzie jakaś przyszłość, bardzo często zależna od nieistniejących w realnym świecie czynników (np. bierzemy kredyt wierząc, że za 20 lat nadal będziemy w stanie go spłacać). To wiara w wyobrażone odróżnia najbardziej ludzi od innych zwierząt, pomaga tworzyć narracje, które m.in. sprawiły, że człowiek mianował się bogiem względem innych istot czy ludzi.
W wielokulturowej grupie performerów – amatorów i osób związanych ze sztuką, skonfrontujemy się z tematem wiary, jako czynnika porządkującego nasze życie. Zastanowimy się, jak fakt, że wierzymy w wolny rynek, powszechną sprawiedliwość, świat bez granic, zrównoważony rozwój czy to, że Polska jest Chrystusem Narodów, wpływa na nasze codzienne wybory i funkcjonowanie w świecie. Odwołamy się do bezpośrednich doświadczeń członków grupy – ich percepcji stosunków postkolonialnych, czy wyznawanych religii. Zderzymy nasze wierzenia z przesądami, stereotypami, słabymi punktami tej wiary. Innymi słowy, spróbujemy prześwietlić to, co najbardziej odróżnia gatunek ludzki od innych zwierząt.
Spektakl jest trzecią częścią teatralnej trylogii Strefy WolnoSłowej Zwierzęta-Ludzie-Bogowie, efektem końcowym kilkumiesięcznych warsztatów teatralnych, tanecznych, muzycznych i wizualnych z udziałem Polaków, migrantów i uchodźców.
Występują: Emil Arkuszewski, Valentina Baudolyno, Agnieszka Bąk, Ewelina Brudnicka, Marta „Tsu tsu“ Chlebicka, Amok Choreomaniak, Łukasz Cybiński, Barbie Herman, Olga Honharuk, Vira Hres, Katarzyna Iwańska, Magda Janiszewska, Runak Kadr, Kasia Katana, Olga Klochko, Agnieszka Korniłow, Alona Kozyr, Maciej Jan Kraśniewski, Pavlo Luhovyi, Elżbieta Mazur, Diego Meza, Joanna Mueller, Marta Nowicka, Khavra Pashaeva, Mohammadreza Rezazadeh, Anna Romanenko, Basia Rostek, Reza Samadzadeh, Aliaksandra Shapialevich, Valentina Sorochan, Kumar Sudheir, Angelika Szkołuda, Misiek Szy, Kamilla Tantasheva, Farid Torabpour, Monika Trzeciak, Monika Tuniewicz, Jacek Twarowski, Aliaksandr Unukovich, Supriya Wardejn
Reżyseria: Alicja Borkowska
Tekst: Przemysław Pilarski współpraca: Tomasz Gromadka
Choreografia: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Katarzyna Stefanowicz
Trening aktorski: Dorota Papis
Muzyka: Ray Dickaty oraz uczestnicy warsztatów muzycznych Strefy WolnoSłowej
Wizualizacje: Maria Porzyc oraz uczestnicy warsztatów wizualnych Strefy WolnoSłowej
Produkcja: Weronika Chinowska, Magdalena Duszyńska-Łysak
The European Commission support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.
PATRONI MEDIALNI