IDEA >

STREFA WOLNOSŁOWA powstała z inicjatywy osób zajmujących się teatrem, literaturą, fotografią, organizacją działań animacyjnych, inicjatyw kulturalnych i artystycznych, pisaniem o teatrze, filmie, podróżach.

Mamy na celu organizację działań artystycznych, kulturalnych i edukacyjnych nastawionych na dialog międzykulturowy i międzypokoleniowy. Interesują nas inicjatywy na granicy sztuki i interwencji społecznej, poruszające aktualne problemy w Polsce, Europie i na świecie, działania artystyczne angażujące osoby z różnych grup społecznych, umożliwiające spotkanie poprzez sztukę, promujące czynną postawę wobec rzeczywistości społecznej.

Poprzez artystyczne projekty międzynarodowe, działania interdyscyplinarne oraz inicjatywy angażujące uchodźców i imigrantów mieszkających na terytorium Polski działamy na rzecz dialogu międzykulturowego, integracji europejskiej i praw człowieka.

ZESPÓŁ >

Alicja

Alicja Borkowska

Koordynatorka projektów, reżyserka, animatorka kultury, założycielka fundacji. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz Polskiej Szkoły Reportażu. Studiowała na wydziale DAMS na Uniwersytecie w Bolonii, gdzie skończyła również podyplomowy kurs z organizacji wydarzeń wielokulturowych organizowany przez ATER Formazione. Przez wiele lat związana z Teatro dell’Argine w Bolonii. Od wielu lat prowadzi warsztaty teatralne dla dzieci, młodzieży i dorosłych, w szkołach i w teatrach, w Polsce i za granicą, specjalizuje się w pracy z grupami wielokulturowymi. Prowadziła autorskie warsztaty teatralne i reżyserowała spektakle m.in. w Szwecji, Belgii, Francji, Boliwii, Palestynie, Iranie i w Urugwaju. Od 2015 roku jest współodpowiedzialna za program kulturalny i artystyczny w tworzonym przez fundację Strefa WolnoSłowa we współpracy z Teatrem Powszechnym Stole Powszechnym. Reżyseruje wielokulturowe spektakle Strefy WolnoSłowej i koordynuje projekty lokalne i międzynarodowe fundacji, m.in. Azyl Warszawa, Instytut Otwarty, Migrating Theater, The City Ghettos of Today, History Atlas Under Construction, Beyond Theater, Atlas of Transitions. W Zarządzie Fundacji.

Wieruszka

Weronika Chinowska

Producentka spektakli Strefy WolnoSłowej, współtwórczyni kawiarni Stół Powszechny oraz programu kulturalnego Stołu Powszechnego i Ogrodu Powszechnego, prowadząca warsztaty teatralne dla dzieci i młodzieży, specjalistka ds. promocji i kontaktów z mediami. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie, studentka Wydziału Dramaturgii i Reżyserii w Real Escuela Superior de Arte Dramático w Madrycie. Pracowała w dziale prasowym w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz jako reporterka radiowa w Chilli Zet i Radiu Plus. Stażystka w Dziale Komunikacji i Rozwoju w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. W 2009 roku pracowała przy organizacji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca „Zawirowania”. Uczestniczka trzech edycji Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych. W Zarządzie Fundacji.

Magdalena Duszyńska-Łysak

Magdalena Duszyńska-Sasin

Producentka spektakli i asystentka wielokulturowych warsztatów Strefy WolnoSłowej, koordynatorka projektów, m.in. Ogród Powszechny, Stół Powszechny - miejscem aktywności lokalnej, odpowiedzialna za administrację projektów fundacji. Absolwentka wydziału Kulturoznawstwa Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Studentka Zarządzania Kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim i Promocji Sztuki na Uniwersytecie Łódzkim. W 2014 roku zajmowała się promocją i kontaktem z mediami na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Ulicznych w Jeleniej Górze. W 2015 roku pracowała przy organizacji  trójmiejskiego wydania Dotknij Teatru. W fundacji od października 2015 roku.

10431424_4283514261853_5966958563504275704_o

Kamil Kamiński

Koordynator projektów na rzecz uchodźców w Polsce o charakterze społecznym, edukacyjnym i pomocowym, finansowanych ze środków m.in.: Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, Fundacji Batorego, EOG, Wojewody Podlaskiego, Marszałka Woj. Podlaskiego, MSZ, Open Society Fundation. Działacz społeczny na rzecz uchodźców, dialogu międzykulturowego oraz wielokulturowości, uhonorowany nagrodą Ambasador Otwartości (2015) oraz Przystanek Młodzi (2011). Wieloletni członek zarządu Fundacji Ocalenie. Psycholog pracujący z dziećmi i młodzieżą. Od 2006 roku zajmuje się pomocą psychologiczną dla uchodźców, w tym dla dzieci i młodzieży, oraz całemu systemowi rodzinnemu. Członek Rady Fundacji.

2245814

Pietro Floridia

Aktor, reżyser, pisarz. W 1994 roku założył Teatro dell’Argine w Bolonii, którego przez wiele lat był dyrektorem artystycznym. Kilkanaście lat później, razem z 30 performerkami i performerami z 14 krajów świata mieszkającymi obecnie w Bolonii stworzył zespół Cantieri Meticci oraz teatr i centrum kultury MET. Od lat pracuje z grupami wielokulturowymi, migrantami, uchodźcami i osobami starającymi się o azyl we Włoszech. Realizuje spektakle i interaktywne wydarzenia teatralne włączające mieszkańców miejsc, gdzie tworzy. Pracował m.in. w Niemczech, Francji, Szwecji, Maroku, Palestynie, Brazylii, Boliwii, Iranie. Członek Rady Fundacji.

24169477_10211095298446869_482369652_o

Katarzyna Stefanowicz

Performerka, choreografka, producentka, instruktorka tańca. Prowadzi warsztaty wielokulturowe fundacji, opracowuje ruch sceniczny i choreografie do spektakli Strefy WolnoSłowej. Absolwentka Choreografii i Teorii Tańca oraz Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie, ponadto Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice. Zrealizowane przez nią formy sceniczne oscylują pomiędzy teatrem tańca, teatrem oraz performansem. Swoje prace pokazywała między innymi w CSW w Warszawie, Instytucie Teatralnym, Teatrze Praga, Laboratorium CSW, OPT Gardzienice, Mazowieckim Instytucie Kultury, Centrum Rzeźby Polskiej oraz na festiwalach i scenach w Polsce, Niemczech, Belgii, Ukrainie, Słowacji, Czechach. Współpracowała między innymi z Teatrem Gardzienice, Teatrem Makata, Teatrem Akt, Teatrem Amanitas (CZ), Instant Acts (D). Jako producentka zrealizowała kilkadziesiąt interdyscyplinarnych projektów artystycznych oraz festiwali. Od ponad 10 lat prowadzi warsztaty oraz regularne zajęcia tańca z wachlarzami, improwizacji, teatru fizycznego i tańca w Szkole Wachlarzy, Centrum Kultur Świata, Stole Powszechnym oraz w ramach współpracy z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury.

ray dickaty

Ray Dickaty

Saksofonista i kompozytor. Prowadzący wielokulturowe warsztaty muzyczne Strefy WolnoSłowej, twórca Warsaw Improvisers Orchestra oraz Sound in Space Orchestra. Jest aktywnym przedstawicielem polskiej improwizowanej sceny muzycznej. Współpracuje z takimi muzykami jak: Maciej Bielawski, Mikołaj Palosz, Paweł Szpura, Patryk Zakrocki, Hubert Zemler, Ksawery Wójciński, Rafał Mazur, Michał Dymny, Tomek Chołoniewski. Jest także członkiem Trifonidis Free Orchestra. Ma w dorobku ponad 60 nagrań z różnymi składami. Brał udział w licznych trasach koncertowych i występował w programach telewizyjnych i radiowych na całym świecie. Jako członek Spiritualized był odpowiedzialny za aranżację sekcji dętej. Grał na albumie Dr Johna "Anutha Zone" oraz na płytach Spiritualized  "Live at the Albert Hall", "Let it Come Down" i "Amazing Grace". Jako członek zespołu Moonshake należącego do wytwórni Too Pure wydał dwie płyty oraz grał razem ze Stereolab i Cornershop oraz występował wspólnie z PJ Harvey. Ze swoim zespołem Solar Fire Trio grającym free jazz noise, nagrał trzy szlagierowe albumy i odbył trasę supportując Juliana Cope’a. Ponadto, nagrywał i wystepował m.in. z takimi wykonawcami jak: Moose, Lush, Durutti Column, AMP, The Duke Spirit, Six by Seven, Damo Suzuki, Slipstream, Thighpaulsandra, Soulsavers (Mark Lanegan), Sonic Youth, Suicide, Super Numeri, John Moores Revolution 9, Michael J Sheehey i The Flowers of Hell. Współpracował z Eddie’m Prevostem, założycielem legendarnego AMM, a także grał z takimi improwizatorami jak: Philip Marks, Chris Corsano, Brigitte Kuepper, John Butcher, Lol Coxhill, Carlos Zingaro, John Edwards, Martin Kuchen, Jeffery Morgan, Evan Parker i wielu innych.

artek

Artur Pałyga

Z fundacją związany od 2015 roku, współautor tekstu “Narysowałam więcej niż tu widać”, dramaturg “Uchodź! Kursu uciekania dla początkujących” i “Włącz bojler. Niech czeka na mnie chociaż ciepła woda”. Pracuje w Teatrze Śląskim w Katowicach. Mieszka w Bielsku-Białej. Jest autorem ponad 40 sztuk wystawianych w Polsce i na świecie. Był dziennikarzem, pomocnikiem zbrojarza, sprzątaczem wagonów, instruktorem gry na gitarze, aktorem w grupie teatralnej Heliotrop. Zdobywając nagrody za reportaże, wyuczył się zawodu nauczyciela muzyki, a następnie skończył polonistykę na UJ i nie skończył studiów doktoranckich, ponieważ intensywnie zajął się pisaniem dla teatru. W 2005 r. napisał musical dla klubu osiedlowego pt. „Guma balonowa”. Następnie wygrał konkurs na sztukę o Bielsku-Białej, którą w 2006 r. zadebiutował na teatralnej scenie w bielskim Teatrze Polskim. Jego sztuki dwukrotnie zdobyły grand prix festiwalu Raport w Gdyni („Żyd” w reż. Roberta Talarczyka w 2008, „Wszystkie rodzaje śmierci” w reż. Pawła Passiniego w 2009). „Ostatni taki ojciec” w reż. Łukasza Witt-Michałowskiego oraz „Nieskończona historia” w reż. Piotra Cieplaka zwyciężyły w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2009 r. i 2012 r.), a spektakl „Tato” w reż. Małgorzaty Bogajewskiej na podstawie jego sztuki otrzymał na tymże konkursie nagrodę za reżyserię w 2015 r. W 2016 r. "Nieskończona historia", tym razem w reżyserii Małgorzaty Warsickiej zajęła drugie miejsce w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Jego teksty reżyserowali też: Piotr Ratajczak, Joanna Lewicka, Witold Mazurkiewicz, Paweł Łysak, Jan Klata, Grażyna Kania, Wojciech Faruga, Agata Kucińska, Tomasz Wygoda, Aneta Groszyńska, Małgorzata Warsicka, Marcin Liber. Czytania jego sztuk odbywały się we Francji, w Niemczech, w Rosji, w Hiszpanii, w Czechach i na Ukrainie. W 2017 r. zadebiutował jako reżyser spektaklem pt. "Dada z łasiczką" w jego reżyserii, w wykonaniu studentów i absolwentów Szkoły Aktorskiej Teatru Śląskiego. W ostatnich latach regularnie prowadził zajęcia literackie dla osób niepełnosprawnych stowarzyszeniu Teatr Grodzki. Ponad dziesięć lat pisał felietony do pisma „Przyjaciel Pies”, a od 2017 do miesięcznika "Teatr". Wydał książkę z reportażami z Białorusi pt. „Kołchoz imienia Adama Mickiewicza”, a reportaż o sex-czatach z „Dużego Formatu” Mariusz Szczygieł umieścił w antologii reportażu polskiego. Jego sztuki tłumaczono na niemiecki, angielski, francuski, rumuński, czeski, ukraiński, rosyjski, węgierski, kataloński, bułgarski, turecki.

warsztaty taneczne

Łukasz Wójcicki

Bloger, performer teatru Komuna/Warszawa, tancerz, choreograf i atleta pracujący z ciałem, edukator genderowy (Głosy Przeciw Przemocy), krytyk queerowo-feministyczny, anarchista. W Strefie WolnoSłowej organizuje wydarzenia, prowadzi spotkania i zajęcia taneczne dla seniorów i seniorek w Stole Powszechnym. Absolwent i stażysta Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice” (2001-2003). Współpracowałem z licznymi artyst(k)ami z kraju i z zagranicy na polu działań tanecznych i performatywnych, m.in.: Teatr „Chorea” z Łodzi, Kan Katsura z Japonii, Arad Emamgholi z Kurdystanu, Roza Sarkizian z Ukrainy, Irad Maziliah z Izraela, Olga Mysłowska, Weronika Pelczyńska, Aleksandra Osowicz, Negar Farajiani z Iranu, Teatr Albatros ze Szwecji, Het Veem Theatre z Holandii, Zeitraumexit z Niemiec, Cantieri Mettici z Włoch i wiele innych. W latach 2013 – 2016 byłem związany z teatrem chórowym Marty Górnickiej, jako performer, tancerz i asystent reżyserki. Od 2008 roku na stałe związany Komuną/Warszawa. Na początku 2019 roku powołałem do życia nieformalną grupę performatywno-taneczną „Grupa Ruchoma”, z którą do tej pory zrealizowaliśmy m.in. performance na zaproszenie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie "Performance Not War" i "Droga bez wEjsćia", performance na zaproszenie austriackiego kolektywu "Althgrund" Academy of Fine Arts Vienna i TU Spatial Planning w Wiedniu. Jestem absolwentem kursu choreografii eksperymentalnej "Choreografii w Centrum" pod okiem Marii Stokłosy, Magdy Ptasznik i Renaty Piotrowskiej-Auffret.

15356629_1300416459996651_2205500593536823387_n

Agnieszka Różyńska

Kuratorka Instytytu Otwartego Strefy WolnoSłowej (wcześniej “Sąsiedztwo - granice bliskości”). Managerka kultury. Od czasu ukończenia polsko-angielskiej Szkoły Trenerów Młodzieżowych (2012) programuje i prowadzi projekty artystyczno-społeczne oraz buduje przestrzenie edukacyjne w nurcie gestalt. Kuratorka działań artystycznych angażujących społeczność lokalną, m.in. Generator Malta w ramach Malta Festival Poznań (2016- 2019), akademii dla młodych twórców Sąsiedztwo – granice bliskości (2016-2019), Eksperyment: DIALOG (2017); edukatorka kulturowa w ramach projektów Struktury Kultury (Ogólnopolski Program Bardzo Młoda Kultura, 2016, 2017), Centrum Praktyk Edukacyjnych (2016, 2015), Koalicja Kulturotwórców (FIO, 2016, 2018); animatorka i koordynatorka działań młodzieżowych i społecznych w ramach: Ogród Łazarz (2015), Otwarta Strefa Kultury Łazarz (2015, 2016), Instytut Edukacji Społecznej (2013, 2014); producentka Teatru Polskiego w Poznaniu (2016–2017), PR managerka programu performatywnego Art Stations Foundation (2015–2016); koordynatorka działu edukacji i PR managerka Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA w Poznaniu (2017); W latach 2017-2018 pracująca w Teatrze Ósmego Dnia, jako konsultantka ds. programowych.

Tomek

Tomasz Gromadka

Dramatopisarz, animator kultury, okazjonalnie poeta. Prowadzi zajęcia pisarskie, warsztaty i slamy poetyckie w Stole Powszechnym oraz działa w kolektywie Autonomiczna Przestrzeń Edukacyjna, oddolnej grupie edukatorów i edukatorek, realizujących bezpłatne zajęcia edukacyjne w wielu dziedzinach. Autor i współautor tekstów do spektakli Strefy WolnoSłowej w latach 2012-2018. Jego sztuki „Deportacja” i „Strajk arabskich pielęgniarek” drukowane były w miesięczniku „Dialog”. Spektakle na podstawie tekstów Tomasza Gromadki wystawiane były, m.in. w Warszawie, Poznaniu, Bolonii i Brukseli.

11390186_10153906082834867_6534318104907559250_n

Maria Porzyc

W Strefie WolnoSłowej prowadzi warsztaty i tworzy wizualizacje do spektakli (m.in. do spektakli: "Złodzieje rowerów", “Uchodź! Kurs uciekania dla początkujących”, “Narysowałam więcej niż tu widać”, trylogia “Zwierzęta”, “Bogowie”). Absolwentka Liceum Plastycznego w Lublinie oraz Wydziału Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Scenografią multimedialną zajmuje się od ośmiu lat. Jest autorką ponad 30 realizacji, od monodramów po teatr muzyczny i operę. Zainteresowanie sztuką tworzoną „na żywo” i improwizacją zaowocowało – trwającą do dzisiaj – współpracą z Pawłem Passinim i zespołem neTTheatre. Współpracuje ze Strefą Wolnosłową, Stowarzyszeniem Teatralnym Chorea, Instytutem Teatralnym i Muzeum Polin. W pracy wykorzystuje wideo, różne rodzaje animacji i obraz interaktywny tworzony „na żywo”. Czasami różne techniki przenikają się w obrębie jednej projekcji. Równolegle do pracy teatralnej zajmuje się vj-ingiem. Tworzy wizualizacje na koncertach zespołu Tatvamasi. Scenografia i projekcje do spektaklu „Morrison/Śmiercisyn” zostały wyróżnione na XX Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek „Spotkania” w Toruniu, projekcje do „Niedzieli w parku z Gerogem” były nominowane do Złotej Maski w 2015 r.

Przemysław-Pilarski-autor-fot.-Katarzyna-Chmura-Cegiełkowska-450x675

Przemysław Pilarski

Dramatopisarz, scenarzysta, dramaturg. Stale współpracuje ze Strefą WolnoSłową, z którą zrealizował m.in. spektakle „Narysowałam więcej niż tu widać” (2016), „Gdybyśmy byli kotami, nikt by nas nie zatrzymał” (2017) oraz trylogię “Zwierzęta-Ludzie-Bogowie” (2018).  W poprzednich życiach m.in. dziennikarz, redaktor i stand-upper. Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim, kursu scenariuszowego w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych (Nowy Teatr/SWPS). Autor sztuk teatralnych, scenariuszy filmów krótkometrażowych, programów i seriali telewizyjnych. Z autorskimi monologami stand-up comedy występował m.in. w HBO i Comedy Central. Za swój pierwszy tekst dramatyczny, „Tata wiesza się w lesie”, zdobył I Nagrodę w I Ogólnopolskim Konkursie Dramaturgicznym na Kameralną Sztukę Współczesną Słowo/Aktor/Spotkanie 2016. (Realizacja sceniczna – Teatr Studio, Warszawa.) Drugi tekst Pilarskiego, „Reality show(s). Kabaret o rzeczach strasznych”, wygrał IX Metafory Rzeczywistości 2016 zorganizowane przez Teatr Polski w Poznaniu; otrzymał tam również nagrodę jury dziennikarskiego. W 2017 „Reality show(s)” znalazło się w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Pilarski jest także m.in. autorem scenariusza do spektaklu „Szklane Paciorki. Gra. Rozpoznanie” w krakowskim Teatrze im. J. Słowackiego (2017). Publikował m.in. w „Ha!arcie”, „Machinie”, „Czasie Kultury” i „Dialogu”. Jego teksty oraz ich realizacje prezentowane były m.in. w Pradze, Bolonii i Berlinie.

DSC_0017

Aleksandra Bożek-Muszyńska

Ze Strefą WolnoSłową zaczęła pracować przy spektaklu „Narysowałam więcej niż tu widać”- razem z Katarzyną Stefanowicz prowadziły choreograficznie grupę aktorską, współtworzyła choreografię do spektaklu “Bogowie”. W Ogrodzie Powszechnym prowadziła warsztaty ruchowe - Radość w ruchu. Instruktorka tańca współczesnego, performerka, choreografka, filolożka, trenerka biznesu. Uczestniczka wielu warsztatów i coachingów ruchowych. Od kilku lat prowadzi regularne zajęcia z tańca współczesnego i improwizacji, gimnastykę dla seniorów oraz tworzy autorskie choreografie i jest aktywna na polskiej scenie tańca i performansu. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2015 i 2016 realizowanej przez Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk oraz Intensive Course w School For New Dance Development w Amsterdamie. Zdobywczyni wielu nagród w konkursach choreograficznych i tanecznych.