STÓŁ POWSZECHNY PROGRAM WRZESIEŃ-GRUDZIEŃ 2018 >

STÓŁ POWSZECHNY
program kawiarni i przestrzeni warsztatowej

Fundacji Strefa WolnoSłowa
w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hubnera

wrzesień – grudzień 2018
wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny

PONIEDZIAŁKI

  • godz. 18.30-20.30
    Warsztaty Wizualne
    co tydzień (12 listopada – 10 grudnia 2018 r.)
  • godz. 19.00-21.00
    Warsztaty Muzyczne
    co tydzień (29 października – 17 grudnia 2018 r.)

WTORKI

  • godz. 18.00
    Joga w Stole
    co tydzień (30 października – 18 grudnia 2018 r.)
  • godz. 19.00
    Pisanie co wtorek
    co tydzień (4 września – 18 grudnia 2018 r.)

ŚRODY

  • godz. 12.00
    Gimnastyka z elementami tańca dla seniorek i seniorów
    co tydzień (31 października – 19 grudnia 2018 r.)
  • godz. 19.00-21.00
    Filozofia
    7 listopada, 21 listopada, 5 grudnia, 19 grudnia
  • godz. 19.00-21.00
    Historia
    14 listopada, 28 listopada, 12 grudnia

CZWARTKI

  • godz. 19.00-21.00
    Ludowa Historia Polski
    22 listopad, 6 grudnia
  • godz. 19.00-21.00
    Mikro/Mezo/Makro – od fizyki do biologii
    8 listopada, 20 grudnia
  • godz. 19.00-21.00
    Mówienie/Improwizacje Słowne
    15 listopada, 29 listopada, 13 grudnia

SOBOTY

  • godz. 11.00-13.00
    Reportażowy Klub Książki
    daty ustalane na bieżąco przez grupę,
    najbliższe spotkanie 10 listopada 2018 r.

 

OPISY WARSZTATÓW I SPOTKAŃ:

PONIEDZIAŁEK

WARSZTATY WIZUALNE

Cykl sześciu spotkań dla wszystkich zainteresowanych łączeniem krótkich form narracyjnych z obrazami. Warsztaty łączyć będą opowiadanie historii z tworzeniem kolaży. Zapraszamy wszystkich chętnych do poznania twórczości artystów pochodzenia pozaeuropejskiego, którzy w swojej pracy wykorzystują wątki autobiograficzne. Inspirując się pracami wybranych artystów oraz nowymi formami wizualnej narracji tworzyć będziemy kolaże-opowieści, czerpiąc z własnych biografii oraz otaczającej nas rzeczywistości.

Prowadzenie:
Alicja Borkowska – reżyserka, animatorka kultury, założycielka i prezeska fundacji Strefa WolnoSłowa. Prowadzi warsztaty teatralne, organizuje działania artystyczne – lokalne i międzynarodowe angażujące do wspólnej pracy twórczej osoby o różnym pochodzeniu. Realizowała projekty teatralno-dokumentalne m.in. w Iranie, Palestynie, Brazylii, Boliwii, Urugwaju oraz w państwach UE. Koordynatorka programowa Stołu Powszechnego. Studentka Polskiej Szkoły Reportażu.

Weronika Chinowska – producentka większości spektakli teatralnych Strefy WolnoSłowej,  współtwórczyni kawiarni Stół Powszechny oraz programu kulturalnego Stołu Powszechnego i trzech edycji Ogrodu Powszechnego, prowadząca warsztaty teatralne dla dzieci i młodzieży,  specjalistka ds. promocji i kontaktów z mediami.

WARSZTATY MUZYCZNE

W muzycznej grupie warsztatowej Strefy WolnoSłowej „Sounds in Space” działają zarówno muzycy, jak i osoby nie zajmujące się zawodowo muzyką pochodzące z różnych środowisk i kultur. W produkcji dźwięku oprócz głosu w głównej mierze wykorzystujemy niestandardowe obiekty, m.in. akcesoria kuchenne, miski, kieliszki i naczynia ceramiczne – w zasadzie wszystko, co wydaje ciekawy dźwięk. Jeżeli masz taki przedmiot, koniecznie przynieś go na warsztaty! Jeżeli masz instrument muzyczny, również przynieś go na zajęcia wraz z ewentualnym wzmacniaczem.
Pracujemy z ciszą i dźwiękiem, łącząc i przeciwstawiając dźwięki. Czasem wykorzystujemy nasze głosy, czasem rytm.

Wykorzystując określone instrumenty – tradycyjnie i w połączeniu z dźwiękami innych przedmiotów – poznajemy, czym jest muzyka, oraz w jaki sposób można ją tworzyć i postrzegać jako „dźwięk w przestrzeni”. Duża część zajęć polega na dążeniu do lepszego zrozumienia, czym tak naprawdę jest „słuchanie” w porównaniu ze „słyszeniem”, opierając się na dorobku Pauline Oliveros.

Poprzez szereg aktywności członkowie grupy dowiedzą się, jak ważne jest dbanie o to, by każdy wydawany dźwięk miał sens, by nadać dźwiękom celowości, żeby nie wydawać ich dla samego brzmienia, a także zobaczą, że cisza może być przydatna jako pozytywny komunikat w improwizacji służący uniknięciu przypadkowości, chyba że taka przypadkowość jest pożądana.

Uczestnicy warsztatów nauczą się nadawać kontekst i słuchać z większą świadomością, jak poszczególne dźwięki mogą współgrać ze sobą w przestrzeni i tworzyć muzykę – czy to abstrakcyjną, czy melodyjną, czy to rytmiczną, czy pozbawioną jakiejkolwiek struktury rytmicznej, czy to ze słowami, czy bez nich.
To nieidiomatyczna improwizacja, więc staramy się unikać wszelkich powszechnie rozpoznawalnych form muzycznych.

To często sprawia, że członkowie grupy faktycznie słyszą „chaotyczne interakcje dźwięków”, które nierzadko otaczają nas w naszym codziennym życiu, a po wyjściu ze strefy warsztatowej i ponownym wkroczeniu do namacalnego świata tak poprawiony zmysł słuchu prowadzi do niezwykłych odkryć.

Uczymy się prawdziwie  SŁUCHAĆ.

Prowadzący: Ray Dickaty,  saksofonista i kompozytor. Ma w dorobku ponad 60 nagrań z różnymi składami. Brał udział w licznych trasach koncertowych i występował w programach telewizyjnych i radiowych na całym świecie. Obecnie mieszka w Warszawie i jest aktywnym przedstawicielem polskiej improwizowanej sceny muzycznej, członkiem Trifonidis Free Orchestra i założycielem Warsaw Improvisers Orchestra.

WTOREK

PISANIE CO WTOREK

Spotykamy się, żeby pisać i gadać o tym, co napisaliśmy/łyśmy. Piszemy o tym, co nas śmieszy, smuci, wkurza. O tym, co się dzieje wokół. Piszemy o naszych pragnieniach, lękach, żądaniach, fantazjach. Piszemy pojedynczo, w duetach, tercetach i grupach. Za każdym razem próbujemy sił w nowej formie. Często tworzymy teksty na podstawie pomysłów innych uczestników/czek.
Na spotkania można przychodzić ciągle, można przyjść tylko raz, można dołączyć później.

Moderator: Tomasz Gromadka

Zajęcia są wolne od przemocy seksistowskiej, rasistowskiej, klasistowskiej, LGBTQ-fobicznej, ale podczas zajęć bywa, że cytujemy w naszych tekstach te różne formy przemocy i je przetwarzamy, obśmiewamy.

ŚRODA

GIMNASTYKA Z ELEMENTAMI TAŃCA
dla seniorek i seniorów

Zapraszamy na gimnastykę dla osób starszych z elementami tańca choreo.

Gimnastyka oparta na metodzie Anne Burnell i Liesel Weiser, połączona z ćwiczeniami funkcjonalnymi, Low-impact Workout i własną praktyką ruchową. Zajęcia odbywają się na krzesłach, w pozycji siedzącej, na podłodze w pozycji pół-leżącej i na stojąco. Rozpoczynają się rozgrzewką, zawierającą elementy wizualizacji i ćwiczenia rozwijające świadomość ciała, główną część stanowi blok ćwiczeń wzmacniających i kończą rozciąganiem.

Prowadzenie: Łukasz Wójcicki, trener personalny, instruktor cross-treningu, Animal Flow oraz samoobrony i trener sportów walki w RKS Gwiazda. Tancerz i choreograf związany z fundacją Strefa WolnoSłowa, performer teatru Komuna/Warszawa. Uczeń Akademii Choreografii Eksperymentalnej „Centrum w ruchu” i fundacji „Burdąg”. Absolwent III Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. Weganin

FILOZOFIA

Zainicjowane latem w Ogrodzie Powszechnym spotkania “Filozofia w Ogrodzie” odbywać się będą jesienią w Stole Powszechnym, gdzie pozostaną  miejscem dialogu filozofów i historyków filozofii z mieszkańcami. Cykl spotkań poświęcony jest najbardziej fundamentalnym problemom filozoficznym i egzystencjalnym, które wciąż pozostają uniwersalnymi wymiarami doświadczenia człowieka i stanowią dla niego wyzwanie. Dzielą się na dwie części – rozmowę Tomasza Stawiszyńskiego z zaproszonym gościem, gościnią oraz dyskusję z udziałem uczestników spotkania. Do tej pory rozmawialiśmy m.in. o ekologii, fizyce kwantowej, wierze, polskości, podświadomości.

Prowadzący:
Tomasz Stawiszyński – absolwent Instytutu Filozofii UW, eseista, publicysta, związany z radiem TOK FM, gdzie prowadzi audycje filozoficzne. Artykuły, wywiady i opowiadania publikował w wielu pismach i gazetach, obecnie pisze m.in. dla “Przekroku”. Autor książki „Potyczki z Freudem. Mity, pokusy i pułapki psychoterapii” (2013).

HISTORIA

„Każda epoka ma swoje wady, które sumują się z wadami epok wcześniejszych” – przekonywał poeta wędrujący przez góry Harz, Heinrich Heine – „I to właśnie nazywamy dziedzictwem ludzkości”.Ot, tak pesymistycznie rzecz ujmując, będzie historia naszej cywilizacji sumą wojen, rewolucji, powstań i królobójstw. Występku i żądzy władzy. Rzadkiej cnoty. Błędów reprodukowanych w kolejnych pokoleniach. Utopii. I tych krótkotrwałych momentów wielkości jednostki, nie tej, dajmy na to, w typie napoleońskim, która rzucała całe pokolenie na pole bitewne, ale tej, która dawała mu nadzieję na lepszą przyszłość. Spójrzmy na to dziedzictwo szerzej, wyjdźmy poza opłotki własnej chałupy, poza słupy graniczne i dalej, jeszcze dalej, poza tę „wieś zaciszną, wieś spokojną”. Mapę Europy i świata rozłożymy już we wrześniu w Teatrze Powszechnym. Wrócimy do wydarzeń, które zmieniały losy całych narodów.

Prowadzenie:
Karolina Lewicka – absolwentka politologii na UAM, dziennikarka radiowa i telewizyjna, obecnie w Radiu TOK FM, wykłada także w Collegium Civitas.

CZWARTEK

LUDOWA HISTORIA POLSKI

Cykl wykładów i seminariów stawia sobie za cel odzyskanie pamięci o dziejach 90% populacji naszego kraju. Dlaczego zwracamy się ku przeszłości? Ponieważ historia jest dziś polem bitwy. W walce o obraz przeszłości decyduje się kształt teraźniejszości. Historia dostarcza legitymizacji jednym projektom politycznym, a odbiera prawomocność innym. Jest to jeden z powodów, dla których potrzebujemy ludowej historii Polski. Nie jedyny jednak. Obok konieczności przełamania monopolu nacjonalistycznej opowieści prawicy, który stał się filarem jej ideologicznej hegemonii, obok konieczności odzyskania historycznej prawdy (dostępnej w doświadczeniu podporządkowanych) jest jeszcze co najmniej jedna przyczyna. Otóż dziś bez odzyskania historii klas ludowych trudno sobie wyobrazić odbetonowanie teraźniejszości, a zarazem otwarcie jej na przyszłość. Projekt historii ludowej, który wyłania się z różnych przyczynków pojawiających się od jakiegoś czasu łączy w sobie funkcje tożsamościowe, poznawcze i utopijne. Odzyskuje wymazane doświadczenia, marzenia i walki, otwierając drogę do innej przyszłości. Jest z definicji wywrotowy, bo artykułuje się w epizodach podmiotowości wydartych panującym reżimom podporządkowania przez ich ofiary, w trwaniu oporu i pęknięciach wyrąbanych przez bunty i rebelie na gładkiej powierzchni dziejów oficjalnych.

W cyklu wykładów i seminariów interesować nas będą dzieje chłopów i robotników, ludzi luźnych i kobiet, różnych mniejszości i migrantów. Przyjrzymy się mniej lub bardziej znanym epizodom plebejskiego wdzierania się w sferę politycznej widzialności, jak w 1794, 1846 czy 1905 r. Inaczej opowiemy historię XX wieku, odzyskując pamięć o socjalistycznych wyspach innej niepodległości z jesieni 1918 i ludowych powstaniach z dwudziestolecia międzywojennego, a także o fabrycznych samorządach, parcelacjach pańskiej ziemi, oddolnej odbudowie i chłopskich migracjach do miast po 1945 r.

Prowadzenie:
Przemysław Wielgosz – dziennikarz i publicysta, jest redaktorem naczelnym polskiego wydania miesięcznika Le monde diplomatique edycja polska oraz redaktorem naczelnym serii książkowych Biblioteka Le Monde diplomatique i Biblioteka alternatyw ekonomicznych.

MIKRO/MEZO/MAKRO – OD FIZYKI DO BIOLOGII

Cykl rozmów z fizykami, chemikami i biologami, o tym, jak elementarne prawa fizyczne rządzące zjawiskami w skali mikro decydują o procesach chemicznych, te zaś determinują funkcjonowanie organizmów żywych.
Bez równań i wywodów matematycznych, postaramy się wspólnie zrozumieć, czemu wraz ze wzrostem złożoności elementarne procesy kwantowe prowadzą do zjawisk chemii kwantowej i organicznej, a w następstwie biologii molekularnej.

Prowadzenie:
dr hab. Jan Chwedeńczuk – związany z Wydziałem Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego w Instytucie Fizyki Teoretycznej. Zajmuje się badaniem podstaw mechaniki kwantowej, lokalnym realizmem i metrologią kwantową.

MÓWIENIE / improwizacje słowne

Zapraszamy na nasz nowy cykl spotkań – na mówienie na siedząco, na leżąco, w ruchu. Będziemy improwizować słownie na styku naszej prywatności i relacji ze światem, innymi osobami, rzeczami, przyrodą. Aby wesprzeć się w mówieniu na każdym spotkaniu wspólnie wykreujemy bazę tematów, inspiracji, motywacji do gadania.

Będzie:
Mówienie dadaistyczne bez ładu, składu i związku
Mówienie rewolucyjne w celu zmiany społecznej
Mówienie codzienne o zwykłych sprawach dnia i nocy
Mówienie opowieści, historii prawdziwych i fantastycznych
I wiele innych!
Wspólnie otworzymy się na wyrażanie tego, co prawdziwe, doświadczone i tego, co wymyślone, na rozmawianie o wszystkim na raz, na mówienie z sensem i bezsensu. Spotkania zaczynać będziemy od oddychania i rozgadywania się, następnie mówić zaczniemy w różnych konwencjach, na różne tematy, w parach, jednostkach i grupach.
Nie trzeba się zapisywać, wystarczy przyjść, wpaść, zawitać.

Prowadzący: (mówienie i pisanie)
Tomasz Gromadka – dramatopisarz, animator kultury, okazjonalnie poeta, członek Fundacji Strefa WolnoSłowa i kolektywu Autonomiczna Przestrzeń Edukacyjna. Prowadzi zajęcia pisarskie w szkołach, aresztach i skłotach. Publikował w „Dialogu”, „Wakacie”, „Codzienniku Feministycznym”, „Helikopterze”, „Dwutygodniku”, „Dzienniku Opinii”. Spektakle na podstawie tekstów Tomasza Gromadka wystawiane były m.in. w Warszawie, Poznaniu, Bolonii i Brukseli.

SOBOTA

REPORTAŻOWY KLUB KSIĄŻKI
STREFY WOLNOSŁOWEJ

Co miesiąc wybieramy reportaże, które ciekawią, inspirują, wzburzają, intrygują, skłaniają do refleksji i działania. Czytamy o świecie, migracji, ważnych wydarzeniach historycznych i tych, które dotykają codzienności w Polsce, Europie i poza jej granicami. Książki odnoszące się do konkretnych wydarzeń i opowiadające indywidualne historie stają się dla nas pretekstem do dyskusji nie tylko o literaturze, ale przede wszystkim o świecie, w którym żyjemy. O tym, jak historie ludzkie splatają się z wielką historią. Spotkania organizowane we współpracy m.in. z Wydawnictwem „Czarne” i magazynem „Podróże”.

__________________________________________________________________________________
STREFA WOLNOSŁOWA powstała z inicjatywy osób zajmujących się teatrem, literaturą, fotografią, organizacją działań animacyjnych, inicjatyw kulturalnych i artystycznych, pisaniem o teatrze, filmie, podróżach. Mamy na celu organizację działań artystycznych, kulturalnych i edukacyjnych nastawionych na dialog międzykulturowy i międzypokoleniowy. Interesują nas inicjatywy na granicy sztuki i interwencji społecznej, poruszające aktualne problemy w Polsce, Europie i na świecie, działania artystyczne angażujące osoby z różnych grup społecznych, umożliwiające spotkanie poprzez sztukę, promujące czynną postawę wobec rzeczywistości społecznej. Poprzez artystyczne projekty międzynarodowe, działania interdyscyplinarne oraz inicjatywy angażujące uchodźców i imigrantów mieszkających na terytorium Polski działamy na rzecz dialogu międzykulturowego i praw człowieka. Już od trzech lat, razem z Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hubnera tworzymy wspólną przestrzeń kawiarniano-warsztatową STÓŁ POWSZECHNY.

—————————————————————————————————————————————-

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa. Warsztaty odbywają się w ramach projektu „Stół Powszechny – miejsce spotkań twórczych