Projekcje filmów z Millennium Docs Againts Gravity >

PROJEKCJE FILMÓW
w lipcowe i wrześniowe poniedziałki
godz. 20:30
we współpracy z Millennium Docs Againts Gravity
2 LIPCA 2018
Wielebny W.
(The Venerable W.)
Francja, Szwajcaria / France, Switzerland, 2017, 100 min.
Reżyseria / Directed by: Barbet Schroeder
Zdjęcia / Cinematography by: Victoria Clay
Producenci / Producers: Lionel Baier, Margaret Ménégoz
Produkcja / Production: Les Films du Losange, Bande à Part Films
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards:  2017 – MFF Cannes / IFF Cannes, 2017 – MFF Nowy Jork / IFF New York, 2017 – IDFA Amsterdam / IDFA Amsterdam

Buddyzm u podstaw opiera się na niestosowaniu przemocy, pokoju, miłości i zrozumieniu. Najbardziej pokojowa religia świata ma jednak nawołujących do nietolerancji  kaznodziejów nienawiści. Wpływowa postać i szanowany mnich z Birmy, znany jako Wielebny Wirathu od lat rozpowszechnia antymuzułmańską retorykę nienawiści i podżega do etnicznych czystek. Film jest ostatnią częścią tzw. filmowej trylogii zła Barbeta Schroedera, rozpoczętej w 1974 roku filmem o generale Idi Aminie Dadzie („Idi Amin – autoportret”), a kontynuowanej w 2017 roku portretem kontrowersyjnego prawnika Jacquesa Vergèsa („Adwokat terroru”).

 

 

9 LIPCA 2018
Poetka z Arabii
(The Poetess)
Niemcy / Germany, 2017, 90 min.
Reżyseria / Directed by: Stefani Brockhaus, Andreas Wolff
Zdjęcia / Cinematography by: Tobias Tempel, Stefanie Brockhaus
Producent / Producer: Andy Wolff
Produkcja / Production: Brockhaus / Wolff Films GbR
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2017 – IDFA Amsterdam / IDFA Amsterdam, 2017 – Dok Lipsk / Dok Leipzig, 2017 – MFF Locarno / IFF Locarno, 2017 – MFF Dubaj / IFF Dubai, 2017 – AAF Gdańsk / AAF Gdańsk

Bronią Hissa Hilal, domorosłej poetki, są słowa. Kobieta decyduje się wziąć udział w telewizyjnym show „Million’s Poet”, nadawanym w Abu Dhabi, największym konkursie poetyckim w świecie arabskim, zdominowanym przez mężczyzn. W swojej poezji Hilal krytykuje patriarchat i ekstremizmy. Nie widzimy przy tym jej twarzy, nie ma paszportu, nie może prowadzić samochodu, każda jej aktywność wymaga zgody męża. Jak zdobyła wiedzę i odwagę, aby zaryzykować swoje życie i wkroczyć na scenę? Oto jej historia.

 

 

16 LIPCA 2018
Człowiek delfin
(Dolphin Man)
Grecja, Kanada, Francja, Japonia / Greece, Canada, France, Japan, 2017, 80 min.
Reżyseria / Directed by: Lefteris Charitos
Zdjęcia / Cinematography by: Stelios Apostolopoulos GSC
Producent / Producer: Rea Apostolides, Yuri Averof, Ed Barreveld, Estelle Robin You
Produkcja / Production: Anemon Productions, Les Films du Balibari, Storyline Entertainment Inc.
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards:  2018 – FF Miami / FF Miami, 2017 – FF Adelaide / FF Adelaide, 2017 – FF Tokio / FF Tokio, 2017 – FF Saloniki / FF Saloniki

Jacques Mayol to jeden z największych nurków w historii, wielokrotny rekordzista świata w nurkowaniu głębinowym, określany mianem człowieka delfina, teoretyk i pasjonat nurkowania, filozof, którego życie stało się inspiracją kultowego filmu Luca Bessona „Wielki błękit” (do którego Mayol współtworzył scenariusz). Oparty na unikalnym archiwum Mayola film portretuje jego życie i filozofię. Udajemy się w fascynującą podróż do podwodnego świata, zanurzając się w zmysłowym doświadczeniu swobodnego nurkowania. Podróżujemy przez Japonię, Mami, Marsylię, wyspy Caicos, Kalymnos i Elbę, które w sposób znaczący wpłynęły na biografię Mayola. Narratorem filmu jest Jean-Marc Barr – odtwórca roli Mayola w filmie „Wielki błękit”.

 

 

23 LIPCA 2018
Westwood: Punk, Icon, Activist
Wielka Brytania, 2018, 78 min.
Reżyseria: Lorna Tucker
Zdjęcia: James Moriarty, Sam Brown
Producent: Eleanor Emptage, John Battsek, Shirine Best, Nicole Stott
Produkcja: Finished Films, Passion Pictures
Wybrane festiwale i nagrody: 2018 – FF Sundance / FF Sundance, 2017 – FF True/False / FF True/False, 2018 – CPH:DOX Kopenhaga / CPH:DOX Copenhagen

Wywarła wpływ na współczesną modę punk i nowej fali. Otrzymała od królowej Elżbiety II tytuł szlachecki za zasługi dla mody i Order Imperium Brytyjskiego za rozsławienie na świecie Wielkiej Brytanii. Angielska projektantka mody i biznesmenka Dame Vivienne Westwood od 40 lat na nowo definiuje brytyjską modę i jest odpowiedzialna za stworzenie wielu głośnych stylizacji naszych czasów. Film jest portretem jednej z prawdziwych kulturowych ikon naszych czasów, która okazuje się wulkanem kreatywnej energii.

 

 

30 LIPCA 2018
Grace Jones
Irlandia, Wlk.Brytania / Ireland, Great Britain, 2017, 116 min.
Reżyseria / Directed by: Sophie Fiennes
Zdjęcia / Cinematography by: Remko Schnorr
Producent / Producer: Sophie Fiennes, Shani Hinton, Katie Holly, Beverly Jones
Produkcja / Production: Amoeba Film, Blinder Films, Sligoville
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2017 – CAMERIMAGE, Bydgoszcz / CAMERIMAGE, Bydgoszcz

Grace Jones to ikona popkultury lat 70. i 80. XX wieku, piosenkarka, aktorka modelka, symbol oryginalnego stylu i wyrafinowanego smaku oraz Nowego Jorku końca ubiegłego wieku. Podziwiana za wizualną stronę występów i szatę graficzną płyt słynie z oryginalnego, androgynicznego wizerunku. Reżyserka stworzyła z życia Grace imponujące widowisko, ukazując zarówno fragmenty jej życia prywatnego, jak i zawodowego.

 

3 WRZEŚNIA 2018
MIA / Matangi
Reż. Steve Loveridge

Budzi kontrowersje, jest niepokorna, balansuje na granicy dobrego smaku, a na scenie wykrzykuje odważne teksty. Naczelna buntowniczka branży muzycznej, na której płyty fani czekają z niecierpliwością. Pochodząca ze Sri Lanki Mathangi „Maya” Arulpragasam, znana szerzej pod pseudonimem M.I.A., to wokalistka, kompozytorka i producentka, która łączy w swojej twórczości wiele różnych gatunków, w tym hip-hop, ragga, dancehall i electro. Bezkompromisowa, szczera i dosadna, zbudowała waleczny i buntowniczy wizerunek sceniczny, stojąc często w opozycji do polityki zachodniego świata, wyrażając niepopularne opinie i wątpliwości na temat jej mechanizmów.

Krytykowana przez Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone córka jednego z założycieli Tamilskich Tygrysów, oskarżana o wspieranie terroryzmu, przez co MTV cenzurowało jej klipy, tłumaczy jednak, że jej postawa to jedynie krzyk cywila i uchodźczyni w jednym. Z powodu zagrożenia wojną, dziewięcioletnia Maya wraz z matką i rodzeństwem uciekła ze Sri Lanki do Londynu, aby tam rozpocząć nowe życie. Film, oparty na nigdy wcześniej niepokazywanych materiałach archiwalnych jej autorstwa, jest intymnym portretem tej nietuzinkowej artystki, która nieustannie łamie konwencje. Obserwujemy jej zawodową i prywatną drogę od doświadczenia wojny domowej na Sri Lance, poprzez migrację, aż po karierę popularnej gwiazdy. Początkowo planowała robić filmy dokumentalne i dlatego jako studentka wróciła na Sri Lankę, aby sfilmować członków swojej rodziny.

Podróż i doświadczenie reżimu wojskowego Sri Lanki ukształtowały jej artystyczne i polityczne postawy. Zaczęła tworzyć muzykę, która była zderzeniem kulturowej estetyki street artu, hip-hopu i mieszkających w Londynie migrantów. Film pokazuje w jaki sposób M.I.A wykorzystuje muzykę pop jako narzędzie polityczne i dlaczego tak bardzo zależy jej na byciu outsiderką zbuntowaną wobec ograniczeń, niesprawiedliwości systemu, hipokryzji i zakłamania politycznego.

trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=zsb1dgsFvpM

 
10 WRZEŚNIA 2018
Eldorado
Reż. Markus Imhoof

Kiedy urodzony w 1941 roku reżyser filmu Markus Imhoof („Więcej niż miód”) był małym chłopcem i mieszkał w Szwajcarii, jego rodzice przyjęli do domu młodą włoską uchodźczynię o imieniu Giovanna. Ale globalna polityka rozłączyła dwójkę dzieci. Wspomnienia z tych wydarzeń skłoniły go do odniesienia się do obecnej polityki uchodźczej w Europie.

Włoski okręt marynarki wojennej na wybrzeżu Libii zabiera na pokład 1 800 ludzi, z których żaden nie miałby szans na przyjazd do Europy legalnie. Od momentu kiedy wsiądą na pokład do czasu aż trafią do obozów dla uchodźców mija średnio od ośmiu do piętnastu miesięcy. „Nie obiecujemy im raju, ale z dnia na dzień będzie im coraz lepiej” – wyjaśnia jeden z pracowników pomocy społecznej. Dla tych, którzy decydują się opuścić obóz, jedyną opcją na przeżycie jest nielegalna praca: kobiety zmuszone są do prostytucji, a mężczyźni zatrudniają się na plantacjach pomidorów. Jeden z uchodźców komentuje: „To nie jest życie, to nawet nie jest przetrwanie”. Film kwestionuje obowiązujący obecnie system zorganizowanej pomocy uchodźcom, który sprowadza ich do roli ofiar i wtłacza w błędne koło ekonomicznych interesów. Tak właśnie wygląda unijne Eldorado.

trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=m6NZoSfFYOk

17 WRZEŚNIA 2018
Eating Animals
Reż. Christopher Dillon Quinn

Skąd tak naprawdę pochodzą kupowane przez nas jaja, nabiał i mięso? Film opowiada o początkach końca hodowli przemysłowej. Wyprodukowany z udziałem Natalie Portman i pisarza Jonathana Safrana Foera jest adaptacją jego słynnej książki pod tym samym tytułem, która stara się znaleźć odpowiedź na to istotne pytanie, ukazując, że hodowla przemysłowa to najgorsza rzecz, jaką ludzie kiedykolwiek zrobili zwierzętom. Reżyserowi udało się dostać z ukrytą kamerą do ściśle chronionych zakładów przetwórstwa żywności i ukazać, co dzieje się za ich zamkniętymi drzwiami. Oglądamy przerażające warunki, w jakich żyją zwierzęta i atmosferę, jaka towarzyszy ich zabijaniu. Poznajemy również historię kilku rolników, którzy świadomie zdecydowali się odrzucić koncepcję hodowli przemysłowej i tym samym wytworzonych w ten sposób towarów na rzecz powrotu do korzeni. Film przedstawia znaną nam wszystkim alternatywę, czyli tradycyjny sposób hodowli zwierząt, negując tym samym stosowane przez ostatnie dekady praktyki w tym zakresie. Doprowadziły one do zanieczyszczenia środowiska i negatywnego wpływu na nasze zdrowie i spowodowały, że tak naprawdę wszyscy jesteśmy dziś współwinni nieludzkiego traktowania zwierząt. Patrząc na koszty, jakie ponieśliśmy przez zdominowanie rynku spożywczego przez koncerny przemysłowe zaprogramowane na tanie karmienie mas, film pokazuje przyszłość, w której tradycyjne rolnictwo nie jest już wcale odległym wspomnieniem, ale jedyną możliwą drogą rozwoju dla ludzkości.

————————————————————————————————————————-

Projekt Ogród Powszechny i „Stół Powszechny miejsce spotkań twórczych” zostały zrealizowane dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy w ramach Zintegrowanego Programu Rewitalizacji do 2022 roku.

ZNAK_PROMOCYJNY_FC_PL-01