PROGRAM STOŁU POWSZECHNEGO 2020 >

program kawiarni i przestrzeni warsztatowej
Fundacji Strefa WolnoSłowa
w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hubnera

luty– marzec 2020
wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny

O STREFIE WOLNOSŁOWEJ

Strefa WolnoSłowa od ośmiu lat tworzy spektakle, których bezpośrednimi twórcami są osoby o różnym pochodzeniu kulturowym, religijnym, z rozmaitych grup społecznych i w różnym wieku. Spektakle Strefy powstają jako rezultaty wspólnej wielomiesięcznej pracy grup warsztatowych: teatralnej, muzycznej i  wizualnej. Wszyscy uczestnicy zaangażowani są w tworzenie rezultatu działań pisząc, improwizując, komponując. Przedstawienia angażują tym samym każdorazowo około 50-60 twórców z różnych krajów, zarówno Polaków, jak i migrantów i uchodźców. Pokazywane były zarówno w Warszawie, jak i w Poznaniu, Gdańsku, Ostrołęce, Berlinie, Bolonii, Paryżu i innych miastach europejskich. Strefa WolnoSłowa od początku swojego działania współpracuje z licznymi organizacjami i instytucjami polskimi i międzynarodowymi realizując projekty nastawione na włączanie w aktywne działania twórcze migrantów i uchodźców, na edukację wielokulturową, odkrywanie i opowiadanie historii uchodźczych czy pogłębianie, poprzez działania artystyczne, świadomości społecznej dotyczącej fenomenu migracji i uchodźctwa. Wspólnie z Fundacją Batorego i Chlebem i Solą zainicjowaliśmy powstanie portalu uchodźcy.info, który stał się podstawowym źródłem wiedzy o uchodźcach w Polsce. Zrealizowaliśmy międzynarodowe projekty artystyczne „The City Ghettos of Today”, „Migrating Theater”, „The History Atlas Under Construction” czy „Beyond Theater”, w których byliśmy pomysładowcami i koordynatorami działań, prowadziliśmy warsztaty teatralne z grupami profesjonalistów i amatorów w Iranie, Urugwaju, Palestynie.  Nasze projekty międzynarodowe zawsze są silnie osadzone w tym, co lokalne. Od 2015, razem z Teatrem Powszechnym, prowadzimy Stół Powszechny, który dzięki wsparciu Miasta Stołecznego Warszawy w ramach projektu “Stół Powszechny – miejscem spotkań twórczych” jest przestrzenią warsztatów artystycznych, projektów kulturalno-społecznych oraz licznych wydarzeń skierowanych do lokalnej społeczności: debat, spotkań, projekcji filmów, dyskusji, warsztatów. Stół Powszechny z czasem stał się również Miejscem Aktywności Lokalnej, dzięki czemu otwarty jest na rozmaite inicjatywy mieszkańców czy na projekty artystyczno-społeczne innych organizacji i grup nieformalnych.

Więcej informacji: www.strefawolnoslowa.pl, FB: Strefa WolnoSłowa, Stół Powszechny, Teatr Powszechny

poniedziałek

wtorek

  • godz. 10.30
    WARSZTATY DLA DZIECI
    25 lutego – marzec
  • godz. 19.00
    PISANIE CO WTOREK
    luty-lipiec
  • godz. 19.45
    JOGA
    luty-lipiec

środa

  • godz. 12.00
    MIĘDZYPOKOLENIOWY CHÓR RUCHOWY
    luty-lipiec
  • godz. 19.00
    FILOZOFIA W OGRODZIE
    12 i 26 lutego, 11 marca i 25 marca
  • godz. 19.00
    LUDOWA HISTORIA POLSKI
    19 lutego, 18 marca

czwartek

  • godz. 10.30
    WARSZTATY DLA DZIECI
    27 lutego – marzec

piątek

  • godz. 20.00
    SLAMY
    14 lutego, 20 marca
  • godz. 20.00
    PISANIE NOCĄ
    raz w miesiącu

sobota i niedziela

  • godz. 11.00
    REPORTAŻOWY KLUB KSIĄŻKI
    1 marca
  • godz. 12.00
    POWITAŃCE
    15 marca

OPISY WARSZTATÓW I SPOTKAŃ:

SPOTKANIA
FILOZOFIA W OGRODZIE
“ŚMIERĆ”

W latach 50. XX wieku amerykański antropolog Geoffrey Gorer opublikował słynny esej „The Pornography of Death”. Postawił w nim tezę, że śmierć jest we współczesnej zachodniej kulturze tym, czym był seks w epoce wiktoriańskiej – wielkim tabu. Nie rozmawia się o niej, unika, odczuwa przed nią paniczny lęk. Jednym z przejawów tego procesu jest medykalizacja – ludzie umierają najczęściej w szpitalach, za parawanami, poddawani rozmaitym medycznym procedurom, nie zaś, jak bywało dawniej, w otoczeniu bliskich, we własnych łóżkach i domach.
Od publikacji tego tekstu minęło sporo ponad pół wieku, ale wydaje się, że jest wciąż aktualny. Śmierć – ale także starość czy słabość – to jedno z najbardziej zrepresjonowanych we współczesnym świecie zjawisk. Oczywiście, fascynujemy się nią i oglądamy ją nieustannie na ekranach telewizorów czy komputerów, ale zarazem wydaje się, że jesteśmy wobec niej kompletnie bezbronni. I że za wszelką cenę staramy się nie pamiętać, że dotyczy ona także nas i naszych bliskich. Reklamy, przemysł kosmetyczny, medycyna estetyczna, nowe technologie – to tylko wybrane obszary współczesnej kultury, które starają się wzbudzać w nas przekonania, że śmierć nas albo nie dotyczy, albo jest tylko przygodną niedyspozycją, którą już wkrótce uda się wyeliminować. Ma to ogromne konsekwencje dla naszego życia. Dla sposobu w jaki podchodzimy zarówno do siebie, jak i do innych. Konsekwencje w przeważającej mierze negatywne.
W jesienno-zimowej odsłonie „Filozofii w Ogrodzie” zmierzymy się z tematyką śmierci. Postaramy się zdjąć z niej odium kulturowego tabu. Porozmawiamy o niej i o wszystkim co się z nią wiąże – o lęku przed własną śmiercią, o rozpaczy z powodu śmierci bliskich – w otwarty, pozbawiony uprzedzeń sposób. Zaprosimy lekarzy, biologów, psychoterapeutów, teologów, duchownych różnych wyznań, filozofów i socjologów, żeby naświetlić zagadnienie śmierci z maksymalnie wielu punktów widzenia. Zapraszamy do udziału wszystkich, bez wyjątku. Bo przecież wszyscy, bez wyjątku, umrzemy.

Prowadzenie:
Tomasz Stawiszyński
– filozof, eseista, związany z Radiem TOK FM i Kwartalnikiem Przekrój

dr Paweł Boguszewski
– neurofizjolog z Instytutu Nenckiego PAN.

LUDOWA HISTORIA POLSKI

Cykl wykładów i seminariów stawia sobie za cel odzyskanie pamięci o dziejach 90% populacji naszego kraju. Dlaczego zwracamy się ku przeszłości? Ponieważ historia jest dziś polem bitwy. W walce o obraz przeszłości decyduje się kształt teraźniejszości. Historia dostarcza legitymizacji jednym projektom politycznym, a odbiera prawomocność innym. Jest to jeden z powodów, dla których potrzebujemy ludowej historii Polski. Nie jedyny jednak. Obok konieczności przełamania monopolu nacjonalistycznej opowieści prawicy, który stał się filarem jej ideologicznej hegemonii, obok konieczności odzyskania historycznej prawdy (dostępnej w doświadczeniu podporządkowanych) jest jeszcze co najmniej jedna przyczyna. Otóż dziś, bez odzyskania historii klas ludowych, trudno sobie wyobrazić odbetonowanie teraźniejszości, a zarazem otwarcie jej na przyszłość. Projekt historii ludowej, który wyłania się z różnych przyczynków pojawiających się od jakiegoś czasu, łączy w sobie funkcje tożsamościowe, poznawcze i utopijne. Odzyskuje wymazane doświadczenia, marzenia i walki, otwierając drogę do innej przyszłości. Jest z definicji wywrotowy, bo artykułuje się w epizodach podmiotowości wydartych panującym reżimom podporządkowania przez ich ofiary, w trwaniu oporu i pęknięciach wyrąbanych przez bunty i rebelie na gładkiej powierzchni dziejów oficjalnych.

Prowadzenie:
Przemysław Wielgosz
- dziennikarz i publicysta, redaktor naczelny miesięcznika Le monde diplomatique edycja polska oraz serii książkowych Biblioteka Le Monde diplomatique i Biblioteka alternatyw ekonomicznych.

REPORTAŻOWY KLUB KSIĄŻKI
Nasze comiesięczne spotkania przy kawie i książce to doskonała okazja do spokojnej rozmowy o otaczającej nas rzeczywistości, kondycji dzisiejszego człowieka, współczesnej polskiej i światowej literaturze, istotnych wydarzeniach historycznych oraz o zwykłej codzienności w różnych zakątkach świata. Czytamy reportaże skłaniające do refleksji i dyskusji, których tematy często pomijane są w ogólnej debacie publicznej. Lektury wybieramy ze spotkania na spotkanie.

PISANIE CO WTOREK

Spotykamy się, żeby pisać i gadać o tym, co napisaliśmy/łyśmy. Piszemy o tym, co nas śmieszy, smuci, wkurza. O tym, co się dzieje wokół. Piszemy o naszych pragnieniach, lękach, żądaniach, fantazjach. Piszemy pojedynczo, w duetach, tercetach i grupach. Za każdym razem próbujemy sił w nowej formie. Często tworzymy teksty na podstawie pomysłów innych uczestników/czek. Na spotkania można przychodzić ciągle, można przyjść tylko raz, można dołączyć później.

Moderator:
Tomasz Gromadka
- animator kultury, poeta, dramatopisarz, członek kolektywu Autonomiczna Przestrzeń Edukacyjna. Organizator i prowadzący slamów oraz warsztatów twórczych w Stole Powszechnym i Kuchni Konfliktu. Prowadzi zajęcia z pisania i improwizacji słownych w szkołach, aresztach i skłotach. Zaangażowany w Obóz dla Klimatu.

JOGA

Zajęcia gwarantują świadomą pracę z ciałem, której konsekwencją jest poprawa sylwetki i samopoczucia. Dzięki zindywidualizowanemu charakterowi Vinyasa Yogi, praktyka dedykowana jest każdej i każdemu. W zależności od nastroju i potrzeb grupy, ćwiczenia są modyfikowane – na pewno doświadczysz rozciągnięcia i wzmocnienia, niezależnie od tego, jakie są aktualne możliwości Twojego ciała.

Do zajęć potrzebujemy luźnego stroju i maty.

Prowadzenie:
Klaudia Szott
- ukończyła 200-godzinny kurs instruktorski organizowany przez klub MoyaYoga w Gdyni. W związek z jogą weszła 6 lat temu. Była to miłość od pierwszego doświadczenia – zajęcia pokazały jej zupełnie inne podejście do fizyczności – cierpliwe, świadome i akceptujące.

ZAJĘCIA DLA DZIECI
wtorki → grupa dla niemowlaków od 0 do 12 mc
czwartki → grupa dla dzieci w wieku od 1-2 lat

Zapraszamy dzieci, razem z rodzicami/opiekunami do wspólnej przygody w odkrywaniu świata dźwięków, kolorów, zapachów i smaków. Warsztat łączy elementy muzyczne – śpiewanie, granie na instrumentach, z zabawami pozwalającymi na swobodne i twórcze eksperymenty, pogłębiające odczucia sensoryczne u dziecka. Każde spotkanie ma ustalony przebieg, opierając się na zasadzie powtarzalności, dzięki czemu najmłodsi uczestnicy szybko poczują się bezpiecznie. Zależy nam na zbudowaniu grupy wielokulturowej, dlatego do uczestnictwa zachęcamy rodziców z dziećmi z różnych części świata.

Ilość miejsc ograniczona. Zgłoszenia należy przesyłać na adres w.chinowska@gmail.com
Wejście: 30 zł
Istnieje możliwość zakupienia karnetu na cały miesiąc

Prowadzenie:
Weronika Chinowska
- producentka, animatorka kultury, kuratorka i koordynatorka projektów, specjalistka ds. promocji związana z Fundacją Strefa WolnoSłowa, współtwórczyni programu Stołu i Ogrodu Powszechnego.

Katarzyna Stefanowicz
- choreografka, performerka i producentka, instruktorka tańca, zrealizowała kilkadziesiąt spektakli i innych form scenicznych w Polsce i zagranicą. Ukończyła kurs instruktorski zajęć umuzykalniających według teorii Edwina Eliasa Gordona.

POWITAŃCE

Powitańce to słoneczne dżemy taneczne. Tańczymy na dzień dobry. Tworzymy bezpieczną przestrzeń otwartą na różnorodność, swobodną ekspresję, improwizację i eksperyment. Zabieramy w muzyczną podróż i wprowadzamy w błogi stan, w którym rozwija się naturalny, organiczny ruch. Na Powitańcach eksplorujemy doznania somatyczne płynące z otoczenia dźwięków, obrazów i zapachów. Turlamy się, skaczemy, tańczymy bez narzuconych struktur i sekwencji. Zwyczajnie dobrze się bawimy, pobudzamy produkcję endorfin.

Zaczynamy krótką medytacją, z której przechodzimy płynnie do coraz bardziej energicznego ruchu. Pierwsze minuty pomagają nam skierować uwagę do wewnątrz, w kolejnych otwieramy się także na bodźce zewnętrzne. Przez cały czas słuchamy potrzeb własnego ciała. Kończymy chwilą relaksu i regeneracji. Jest wesoło, przyjemnie i luźno! Nie musisz umieć tańczyć, wystarczy, że przyjdziesz i pozwolisz sobie na spontaniczny ruch.

Prowadzenie
Magdalena Gorbacz
-odpowiada za muzykę. Marząc o wyprawie do Afryki najchętniej dzieli się brzmieniami pełnymi rytmu, basu i słońca. Pierwsze dyskoteki z kaset grała już w podstawówce. Jej obecnej selekty można posłuchać na mixcloud.com/magdala. Zawodowo działa w obszarze kultury, rozrywki i mediów internetowych. Entuzjastka tanecznej imrowizacji.

Maja Miśta
-odpowiada za flow i moderację. Od lat praktykuje jogę Iyengara. Pasjonatka tańca somatycznego. Stale odkrywa nowe formy ruchu i improwizacji. Czerpie inspirację z technik Kontakt-Improwizacji, Body-Mind Centering, języka Gaga oraz fenomenologii doświadczenia ciała. Jej codzienne rzemiosło to projektowanie user experience.

RGB_BLACK_white_on_kolor