Kalendarz działań
W ramach dziesięciu dwugodzinnych spotkań uczestnicy będą pracować z wyobraźnią jako aktywną praktyką — badając jej potencjał poprzez elementy science fiction i działania site-specific. Efektem będzie wspólna, eksperymentalna instalacja audiowizualna, zbudowana z indywidualnych i/lub kolektywnych prac, zapraszająca do “spekulacji” na temat przyszłości.
KALENDARZ SPOTKAŃ
23, 30.09, godz. 18.00-20.00, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki (sala kinowa)
7.10, godz. 18.00-20.00, ul. Kaliska 8/10
14, 21, 28.10, godz. 18.00-20.00, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki (sala kinowa)
4.11, godz. 18.00-20.00, ul. Kaliska 8/10
18, 25.11, 02.12 godz. 18.00-20.00, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki (sala kinowa)
FINAŁ: 11-12.12, ul. Kaliska 8/10
Jak się zgłosić?
Udział w warsztacie jest bezpłatny. Jeśli chcesz dołączyć, wypełnij FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
Dlaczego wyobraźnia?
Żyjemy w świecie zdominowanym przez diagnozy i lęki: kryzys klimatyczny, napięcia społeczne, niepewność jutra. Zamiast ulegać paraliżowi, spróbujemy potraktować wyobraźnię jako twórczą formę oporu i przetrwania.
Jak mogą wyglądać przyszłe ciała, relacje, wspólnoty? Co z wodą, technologią, językiem? To laboratorium to próba wspólnego wyobrażenia rzeczywistości “po kryzysie” — niekoniecznie idealnej, ale możliwej do zamieszkania. Przestrzeni, w której życie nadal się toczy — mimo wszystko.
ZAŁOŻENIA
Zanim powstanie jakiekolwiek dzieło, skupimy się na samym procesie. Wyobraźnia nie będzie tematem, lecz działaniem — praktyką słuchania, przepuszczania przez ciało, przekształcania i otwierania się na to, co nieznane.
Nie szukamy odpowiedzi, lecz doświadczenia:
- Jak wyobrażamy sobie coś, co jeszcze nie istnieje?
- Co blokuje naszą zdolność do stworzenia czegoś nowego?
- Jak pracować z ograniczeniem jako impulsem twórczym?
Struktura laboratorium
Zajęcia podzielone będą na pięć modułów tematycznych:
- Inspiracje i dialogi
Wspólna analiza pojęcia wyobraźni — jego znaczeń w różnych językach, odniesień kulturowych i artystycznych. Ćwiczenia otwierające na uważność, słuch i zmysłowe postrzeganie rzeczywistości. - Ograniczenia jako bodziec twórczy
Praca z ramami i ograniczeniami (formalnymi, fizycznymi, dźwiękowymi) jako źródłem innowacji. - “Kadr” jako wybór i gest polityczny
Refleksja nad tym, co zostaje pokazane, a co pominięte. Kadr jako filtr emocji, informacji, marzeń. Praktyka pracy z obrazem, ruchem i montażem. - Dźwięk jako “zakłócenie”
Eksperymenty z sonoryzacją — jak dźwięk może przekształcić sens obrazu, wprowadzić napięcie lub tajemnicę. Praca z materiałem dźwiękowym w filmie i przestrzeni. - Recykling i transformacja
Tworzenie z dostępnych zasobów: znalezionych obrazów, dźwięków, przedmiotów. Praktyka przekształcania świata za pomocą wyobraźni w celu zmiany perspektywy.
Finał
Zakończeniem kursu będzie wspólna instalacja audiowizualna — przestrzeń, w której spotkają się indywidualne i kolektywne wizje uczestników: obrazy, dźwięki i działania performatywne.
Nie pokażemy końca świata, lecz wspólnie wyobrazimy jego możliwy dalszy ciąg.
Przyszłość — niedoskonała, krucha, ale może wciąż dająca szansę na życie?
Prowadzący
Duo SAMAMBAIA, tworzone przez Natalię Lis (Polska) i Pavla Tavaresa (Brazylia), współpracuje od 2021 roku nad projektami takimi jak Wyschnięte Myśli (film krótkometrażowy), Quimera (instalacja audiowizualna) i Terra Vermelha (projekt społeczny), koncentrując się na interdyscyplinarnym projekcie TRÉMULA. Projekt ten miał wystawę indywidualną, dwie rezydencje artystyczne i zdobył trzy granty. Duo otrzymało również grant Odemira Criativa na realizację filmu dokumentalnego science fiction Tides and Windmills.
Natalia Lis – artystka interdyscyplinarna pracująca na styku choreografii, tańca, performansu, wideo i instalacji audiowizualnych. Ma doświadczenie w pracy scenicznej i filmowej w międzynarodowym środowisku. Występowała m.in. w Teatro Real National Opera i Teatro Pradillo w Madrycie oraz współpracowała jako tancerka i choreografka z Companhia Olga Roriz, Companhia Lavrar o Mar i Teatro da Targala w Portugalii. W dziedzinie filmu współpracowała z reżyserami takimi jak Jota Aronak, Mikaela Guariniello i Horacio Alcalá, realizując projekty EXPULSIVE i Finlandia. Jej krótkie metraże, m.in. Lilith, MUGWORT i VARUPTA KUNDALA, były prezentowane na festiwalach między innymi w Portugalii, Brazylii oraz w polskich instytucjach kultury. W 2024 roku otrzymała grant Culture Moves Europe oraz odbyła rezydencję artystyczną w ramach programu Przestrzenie Sztuki - Taniec w Teatrze Rozbark.
Pavel Tavares – brazylijski performer i artysta wideo, bada eksperymentalne narracje na pograniczu fikcji i dokumentu, rozwijając własną koncepcję „dokumentu science fiction”. Uczestniczył m.in. w Talents BAFICI, VGIK Summer School, Looking China, Biennale Młodej Sztuki (Argentyna), seminarium filmowym UnionDocs i Doclisboa, a także był stypendystą Flaherty Seminar (Nowy Jork) i Dear Doc (Portugalia). Jego filmy i instalacje prezentowane były na festiwalach na całym świecie. Studiował projektowanie obrazu i dźwięku na Uniwersytecie w Buenos Aires.
SAMAMBAIA dąży do przekraczania granic poprzez sztukę eksperymentalną. Ich projekty to forma artystycznej ekspresji, która prowadzi dialog z naturą i społeczeństwem, badając współzależność różnych form życia i rzeczywistości.
Kolofon
Projekt Odwaga, Wolność, Wyobraźnia – laboratorium twórcze jest współfinansowany ze środków m.st. Warszawy